Actueel

Artikelen
Suite MKB voelt compact, maar is zeer compleet
Door Stad In Bedrijf op 21-09-2022

Suite MKB voelt compact, maar is zeer compleet

Compact, maar toch compleet. Zo ervaart Vlinck als gebruiker de Suite MKB. Het bedrijf in beveiligings- en toegangstechniek werkt twee jaar met de bedrijfssoftware van Become-IT en is een tevreden klant. RENSWOUDE – Jacco Vlastuin is in 2017 Vlastuin Beveiligingstechniek begonnen. In 2020 ging hij samen met compagnon Gerrit van Lagen verder onder de naam Vlinck. Na een tijdelijke ruimte in Putten is Vlinck in juni verhuisd naar een grotere locatie in Renswoude. Diverse medewerkers zijn familie van elkaar, maar ook de mentaliteit, sfeer en manier van werken typeert het familiebedrijf. "We doen beveiligingstechniek en toegangstechniek van objecten, zoals bedrijfspanden, overheidsgebouwen, instellingen en woningen in het hogere segment", vertelt beveiligingsadviseur Erik Vlastuin. "Wij installeren en onderhouden de systemen; slimme toepassingen die je op afstand kunt bedienen. Een nieuwe ontwikkeling is thermische camerabeveiliging, waarmee je brand, maar ook personen kunt detecteren. Voor de recreatiebranche is een innovatieve oplossing de slagboominstallatie op basis van kentekenherkenning. Dit is ook toepasbaar bij bedrijven; gemak voor de bezoeker en de terreinbeheerder." Vlinck is in twee jaar gegroeid van twee naar zes monteurs; ook zijn er nu twee werkvoorbereiders en twee sales medewerkers. "Onze wens was een softwarepakket waarin je de planning kunt maken, overzicht hebt van de projecten en monteurs uren kunnen boeken." Erik Vlastuin (l) en Anton Verlek (r) Gerrit van Lagen keek naar een gebruiksvriendelijk en betaalbaar systeem en kwam uit bij de Suite MKB van Become-IT. "Vlinck werkte nog niet met bedrijfssoftware. We hebben in twee gesprekken, destijds nog in Putten, het pakket doorgenomen en de wensen geïnventariseerd", zegt consultant Anton Verlek. "Vlinck was een start-up, maar we hebben gekeken naar de groei van het bedrijf. We hebben het systeem ingericht en de functionaliteiten worden van daaruit steeds beter ingezet. Het is standaard software met een flexibele inrichting die je kunt aanpassen aan de manier van werken. Gebruikers geven feedback over wat handiger is en wat we beter kunnen inrichten. Na meerdere sessies op locatie is de ondersteuning nu veel op afstand. Ook telefonisch kunnen we veel doen." Erik heeft ‘elke dag schik’ van het online softwarepakket, dat ook via een app toegankelijk is. "Suite MKB is een standaard pakket, maar je hebt het gevoel dat het maatwerk is. Het voelt compact, maar is toch compleet. Je kunt er offertes in maken, foto’s meesturen en na een melding van akkoord inplannen naar een order. De klant ziet facturen en contracten in het klantenportaal en kan storingen of onderhoud melden. Offertes, orders en activa (type en merk toegangs- en alarmsystemen) zijn overzichtelijk in te zien. Het werkt perfect." Ook de service van Become-IT spreekt hem aan. "De support is heel hoog. Je hoeft maar te bellen en de persoon lost het snel op. Als je ideeën aandraagt, wordt daar samen naar gekeken. Dat is hun kracht."   Dit artikel verscheen in September 2022 in Stad In Bedrijf, lees het hier: https://www.stadinbedrijf.nl/actueel/suite-mkb-voelt-compact-maar-is-zeer-compleet/
Artikelen
Gras en Groen optimaliseert proces van lead tot oplevering
Door Michael den Beer | Vakblad De Hovenier op 21-07-2022

Gras en Groen optimaliseert proces van lead tot oplevering

Become-IT wordt uitgedaagd door buiten gebaande paden te treden Het Bossche Gras en Groen is een onderneming met verschillende businessunits, die ieder hun eigen huisstijl en uitstraling hebben. Bij de integratie van vijf websites in één Gras en Groen-website moet ook de bedrijfssoftware vernieuwd worden. En niet alleen dat: beide systemen moeten ook snel en foutloos data kunnen uitwisselen. Een uitdaging voor Become-IT. Dat Hoveniersbedrijf Gras en Groen gevestigd is aan de rand van een industrieterrein in Den Bosch, vergeet je direct wanneer je de auto parkeert. De looproute naar de ingang gaat langs showtuinen, verschillende soorten schuttingdelen en tuinoverkappingen om het gebouw heen. Aan de achterkant van het gebouw vindt de bezoeker nog meer showtuinen en de ingang naar een moderne en gastvrije ontvangstruime. Gras en Groen bestaat twaalf jaar en heeft inmiddels verschillende businessunits. Waar het bedrijf in 2010 begon met de verkoop van vooral graszoden, heeft het nu een bekende naam opgebouwd met de aanleg van nieuwe tuinen. Met de groei komt er, zoals dat gaat, behoefte aan een beter, efficiënter en logischer softwaresysteem. Waar begin je dan? Data-uitwisseling Gras en Groen heeft vijf businessunits, die ieder hun eigen huisstijl en organisatie hebben: hovenier, overkappingen, groendaken, schuttingen en kunstgras. De werkzaamheden worden wel door dezelfde medewerkers uitgevoerd; centrale planning is dus vereist. Wie nu op de website van Gras en Groen een offerte voor een schutting opvraagt, ontvangt die via het klantenportaal van Suite MKB. De website is op maat gebouwd in een cms-systeem en optimaal ingericht voor het genereren van traffic en offerteaanvragen. Als basis worden hier de producten en prijzen uit Suite MKB gebruikt. Andersom worden alle aanvragen naar Suite MKB doorgezet en daar verwerkt in een offerte. ‘Om deze systemen met elkaar te laten communiceren, dus de data-uitwisseling hiertussen, dat was nieuw voor ons. Hiervoor hebben wij DX ontwikkeld.’ Aan het woord is Leo Kodde van Become-IT. ‘Het proces van offerte tot factuur en de mogelijkheid om verschillende huisstijlen te gebruiken, dat is voor ons gesneden koek. Inmiddels bestaat Suite MKB al 22 jaar en we weten wat werkt voor vakmensen in het midden- en kleinbedrijf. Wat betreft DX (wat staat voor “data exchange”) is Gras en Groen onze eerste klant.’ Wenting en Roozeboom gaven samen uitvoering aan het project. ‘Gras en Groen is onze eerste klant voor data exchange’ Een klik en vertrouwen ‘We hadden ons eigen crm-systeem; dat hadden we zelf ontwikkeld’, vertelt Loek Wenting van Gras en Groen. ‘Dat werkte op zich prima. Maar door de ontwikkeling van het bedrijf moest dat steeds aangepast worden, en de uitwisseling met de gegevens uit het cms van de website liep redelijk traag. We wisten dat we een keer iets moesten doen met het crm en vorig jaar was het moment daar. Veel functionaliteiten hadden we er zelf al in gezet, en er stonden nog een paar op ons wensenlijstje, zoals nacalculatie bij projecten. We wilden een standaardoplossing die in 90 procent van onze behoeften voorziet. Dus hebben we een aantal pakketten bekeken en diverse gesprekken gevoerd, waarna we uitkwamen bij Become-IT.’ Gordon van Ooijen, directeur van Gras en Groen: ‘Ik heb daarnaast ook op het gevoel gekozen. Er is een klik; Become-IT wekt vertrouwen en heeft dit vertrouwen ook volledig waargemaakt. Ik wist direct dat Leo een man is die ik kan bellen als er iets misgaat; dan lost hij het op. Er is niks misgegaan, dus ik heb hem niet hoeven bellen, maar dat vertrouwen heb ik nog steeds.’ ‘Aan de offertekant hebben we een enorme verbetering gerealiseerd’ Nieuwe voorkant, nieuwe achterkant Afgelopen december ging de nieuwe website van Gras en Groen live, op een nieuw cms-systeem en gekoppeld aan Suite MKB. Dat was ook het moment dat Suite MKB stap voor stap werd geïmplementeerd. Wenting: ‘Alle offerteformulieren zijn gekoppeld aan dit nieuwe crm. Wanneer iemand via de website een gestandaardiseerde offerteaanvraag doet, bijvoorbeeld voor een schutting of de aanleg van kunstgras, komt deze aanvraag binnen via het crm en staat er direct een kant-en-klare offerte klaar die verzonden kan worden. Een offerte kan al twee minuten na de aanvraag bij de klant zijn. Dat is fijn voor de klant, maar het scheelt ons ook veel werk. Deze optie hadden we al, maar het proces is nu geoptimaliseerd. Wanneer de offerte voor akkoord is getekend via het klantenportaal, wordt hij meteen opgenomen in het proces en kan de opdracht direct worden opgepakt door de buitendienst of het hoveniersbedrijf. Er zitten bijna geen stappen meer tussen. Ook de medewerkers die het werk gaan uitvoeren, zien in de app dezelfde pakbon, op basis waarvan ze hun materialen verzamelen. Overal is dus dezelfde informatie voorhanden.’ Overzicht met Suite MKB Een goede voorbereiding … Wenting: ‘Toen we Become-IT uitnodigden om een demo te geven, hadden we onze wensenlijst paraat, verwachtend dat een aantal aspecten voor ons op maat gebouwd zou moeten worden. Maar op alles wat we vroegen, werd bevestigend geantwoord: een lijst met activa, pakbonnen, voorraadsysteem, de verschillende huisstijlen, koppeling met Exact, prijswijzigingen in een batch doorvoeren – werkelijk alles zat erin. Gordon en ik werden steeds enthousiaster en wisten aan het eind van het gesprek dat Suite MKB bij ons zou passen. En toen gingen we aan de slag. Jesse Roozeboom van Become-IT begeleidde de implementatie: ‘Bij de demo inventariseren wij al wat er allemaal nodig is en wat er door ons moet gebeuren. Vervolgens gaan we er in kleine stappen samen doorheen. Geleidelijk wordt het systeem steeds verder ingericht. Vanwege de koppeling met het cms duurde dit hier wat langer. Alle producten die in Suite MKB staan, moesten ook naar de website en vervolgens gekoppeld worden aan die gestandaardiseerde offertes. Er moeten calculaties worden aangemaakt, allemaal werkzaamheden die je vooraf klaarzet. Alles is ingericht voordat Gras en Groen er daadwerkelijk mee gaat werken.’ Wenting: ‘Alle stappen, vanaf de offerteaanvraag tot de uitvoering en de facturatie, zijn per businessunit identiek; dat moest allemaal ingeregeld worden.’ ‘Tijdens de demo werden we steeds enthousiaster’ ... is het halve werk Roozeboom: ‘De data-exchange en de kanten-klare offertes inclusief huisstijl, die bij de verantwoordelijke personen terecht moesten komen, dat was voor ons ook helemaal nieuw. En voor Gras en Groen moet het ook werkbaar en overzichtelijk blijven.’ Kodde vult aan: ‘Gras en Groen is één bedrijf met vijf businessunits; al die units hebben een eigen huisstijl en werkproces. Er waren eerst ook vijf websites, maar die zijn teruggebracht tot één systeem. Het erpsysteem is daar nu op ingericht, tot in detail. Het was voor ons een mooi project. Ook die DX is een waardevolle ervaring voor ons.’ De medewerkers van Gras en Groen hebben een app op hun telefoon voor de urenregistratie en het vastleggen van meerwerk. Eén dag lang gaf Become-IT uitleg over de app aan alle medewerkers, in kleine groepjes. ‘Iedereen werkt in hetzelfde systeem, de medewerker en zelfs de klant. Iedereen heeft dezelfde informatie’, vult Kodde aan. Van Ooijen: ‘Aan de offertekant hebben we een enorme verbetering gerealiseerd. Hierdoor is de foutmarge kleiner en werken we sneller. Als ik vanuit Gras en Groen naar het project en het proces kijk, dan geef ik een tien. Alles verliep goed, en hoe vaak gebeurt dat nou in een project, vooral als het gaat om IT en software? En dat ondanks het feit dat Become-IT zelf wat gereserveerd was over DX. Het is een goed pakket; we kunnen nu een gedetailleerde en gedegen offerte neerleggen in plaats van alleen een prijsindicatie. Het pakket is zelfs beter dan we verwachtten. Ik denk dat het goed is om in de toekomst jaarlijks bij elkaar te gaan zitten om te kijken wat we nog meer van Suite MKB kunnen gebruiken. Vooral nu er ook een plantmodule aan komt; die is interessant voor ons.’ Volgens Van Ooijen is het voor veel bedrijven belangrijk dat de leverancier bereikbaar is, dat er maatoplossingen mogelijk zijn, dat het product betaalbaar is en dat de overstap geen al te grote impact heeft. ‘En als er iets is, moet je iemand kunnen bellen en wil je dat het wordt opgelost. Dat is precies hoe wij de samenwerking met Become-IT ervaren hebben.’   Dit artikel verscheen op juli 2022 in Vakblad De Hovenier, lees het hier.
Artikelen
Slim pakket geeft Van Manen slagkracht
Door Business in Barneveld op 21-07-2022

Slim pakket geeft Van Manen slagkracht

BARNEVELD - Op maat gesneden software voor je bedrijf brengt vaak hoge kosten met zich mee. Met name voor het midden- en kleinbedrijf is dat lastig te behappen. Become-IT brengt daar verandering in en lanceert Suite MKB, software die bereikbaar én betaalbaar is voor het midden- en kleinbedrijf. Waarbij ook nog eens maatwerk kan worden geleverd. Van Manen Haarden & Kachels uit Barneveld maakte recent de overstap. Ze zijn nog maar een paar maanden volledig ‘over’, maar toch weet Van Manen Haarden & Kachels uit Barneveld genoeg: de overstap naar Suite MKB was een gouden greep. Met het softwarepakket is de complete klantreis gebundeld in één online systeem en voor iedereen inzichtelijk. Van het eerste haardontwerp tot de factuur, van de verkoper in de showroom tot de monteur bij de klant thuis. “Elke medewerker kan op ieder moment en elke plek terecht bij alle klantinformatie”, aldus mede-eigenaar Gert Kooij. “Zeker met verschillende vestigingen en een groot deel van onze mensen in de buitendienst is dat ideaal. Het zorgt dat medewerkers efficiënt kunnen werken, maar ook dat de klant beter wordt bediend.” De slagkracht van standaard Suite MKB is hét product van Become-IT, softwarebedrijf uit Ermelo. Het bedrijf begon zo’n twintig jaar terug met het bouwen van maatwerksoftware voor kleine ondernemers. In de loop van de tijd rolde hier het standaardpakket Suite MKB uit, dat inmiddels wordt weggezet bij tientallen MKB-bedrijven in de regio. Met dit pakket maakt Become-IT klantprocessen van bijvoorbeeld hoveniers, schilders of transportbedrijven makkelijker en efficiënter. Dat het bedrijf daarbij van maatwerk naar een standaardoplossing is gegaan, is heel bewust. “Werkprocessen zijn bij veel van onze klanten in grote lijnen gelijk”, vertelt consultant Anton Verlek. “En door in standaarden te werken, heb je meer slagkracht. Je kunt sneller doorontwikkelen.” Het is precies de reden dat Van Manen voor Suite MKB koos. “Als bedrijf denk je al snel dat je uniek bent in je processen, maar veel uitdagingen zijn hetzelfde als bij anderen. Bij Become-IT vormen juist de behoeftes die klanten met elkaar delen de basis voor het ideale softwarepakket. Haast als een soort community.” Ontwikkelslag versnellen Want standaard betekent niet star. Flexibiliteit is juist één van de kernwaarden van Become-IT. Zo is er binnen Suite MKB veel ruimte om het pakket in te richten op basis van de eigen werkprocessen, waardoor het maatwerkgevoel overeind blijft. En waar iets niet kan, ontwikkelen ze het alsnog. “Wij zagen in Become-IT een partner met veel dynamiek”, vertelt Kooij. “Zij wilden ook juist graag met ons aan de slag om die ontwikkelslag te versnellen en te verdiepen. Dat is echt win-win.” De samenwerking is in die zin een leerschool voor Become-IT zelf, vult Verlek aan. “Met drie vestigingen en zestig FTE is Van Manen voor ons een grote klant. Meer opdrachten, meer medewerkers, verschillende omzetstromen; het brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Samen kijken we waar we ons pakket kunnen verbeteren om nog beter aan te sluiten. En dan op zo’n manier dat het ook voor andere bedrijven interessant is. We hebben in de samenwerking met Van Manen al verschillende functionaliteiten toegevoegd die inmiddels ook bij andere klanten worden ingezet." Zorgvuldig voortraject is key Belangrijke sleutel van de succesvolle samenwerking is een grondig vooronderzoek. Klantprocessen in kaart brengen, samen om tafel, ontwikkelen, testen, opnieuw om tafel: Become-IT en Van Manen namen er een half jaar de tijd voor. “Je kan zo’n voortraject niet zorgvuldig genoeg doen”, aldus Kooij. “We hebben spilfiguren van alle afdelingen daarin betrokken, zodat we hun input konden gebruiken en ze tegelijk deelgenoot waren van alle keuzes die zijn gemaakt. Dat scheelt een hoop weerstand in je implementatieperiode.” In dat traject ging Become-IT zo nu en dan de confrontatie met medewerkers aan om hen te overtuigen hun vertrouwde werkwijze los te laten. Verlek: “Soms moet je mensen even uitdagen om eerst onze werkwijze te proberen. Pas als dat niet voldoende werkt, gaan we sleutelen. Juist in dat samenspel liggen zoveel kansen.” Interne ambassadeurs In oktober 2021 ging de eerste afdeling live: de verkoop. Van Manen koos bewust voor een gefaseerde overgang. Kooij: “Door te beginnen bij de verkoop, konden we meteen onze database vullen met actuele klantdata. Groot voordeel was daarnaast dat we gelijk ambassadeurs creëerden binnen de organisatie. Het verkoopteam was zo enthousiast over het nieuwe pakket dat andere afdelingen er ook zin in kregen.” In februari 2022 werd Suite MKB geïmplementeerd in de rest van het bedrijf en inmiddels zijn Become-IT en Van Manen in de fase van finetunen aanbeland. “Alles loopt”, zegt Verlek. “Nu is het kijken waar het nóg beter kan. Waar kunnen we met nog wat minder kliks uit, waar kan het net wat beter geautomatiseerd? Dat is een proces dat nooit stopt; er is altijd ruimte voor verbetering.” Een belletje tussendoor De perfecte samenwerking, als je klant en consultant zo samen ziet. Zijn er dan helemaal geen struggles geweest? “Natuurlijk hebben we ook hobbels moeten nemen”, zegt Kooij. “Bijvoorbeeld toen we gaandeweg besloten niet één maar drie financiële administraties te koppelen. Maar in grote lijnen is het implementatieproces soepeler verlopen dan ik ooit eerder heb meegemaakt.” Volgens Kooij is dat, naast een goede voorbereiding, te danken aan de persoonlijke insteek en aanspreekbaarheid van Become-IT. “De lijntjes zijn kort en ze bellen ons bijvoorbeeld ook regelmatig even tussendoor om te horen hoe het gaat. Als klant ben je geen nummer maar een volwaardig partner.” Verlek knikt instemmend. Juist aan dat persoonlijke contact hecht Become-IT veel waarde. “De klant leren kennen, regelmatig even langsgaan; dat maakt dit werk juist zo mooi! Ik heb liever een paar klanten waar ik een goede relatie mee heb, dan veel klanten die ik nauwelijks ken. Kwaliteit boven kwantiteit.” Een dingetje Zoals het er nu uitziet, trekken Van Manen en Become-IT nog lange tijd samen verder op, meegaand met de tijd en zoekend naar nieuwe kansen. “We zijn deze samenwerking niet aangegaan voor een paar jaar, maar voor de lange termijn”, zegt Kooij. Maar één dingetje steekt nog wel een beetje, als hij eerlijk is: “Anton heeft nog altijd geen kachel.” Verlek lacht: “Als het ooit zover komt, weet ik waar ik moet zijn voor een beetje korting.”   Dit artikel verscheen op 13 juli 2022 bij Business in Barneveld, lees het hier.
Artikelen
Hoveniersbedrijf Marco Bakker kiest voor Suite MKB
Door Michael den Beer | Vakblad De Hovenier op 31-05-2022

Hoveniersbedrijf Marco Bakker kiest voor Suite MKB

Nu er een opvolger wordt klaargestoomd voor hoveniersbedrijf Marco Bakker, wordt er weer geïnvesteerd in de toekomst van het bedrijf. Een van de meest recente investeringen is de overgang van papier naar Suite MKB. Want harder werken gaat niet, wél efficiënter. Marco Bakker vertelt vakblad De Hovenier over de keuze en wat die het bedrijf heeft gebracht. Marco Bakker is eigenaar van hoveniersbedrijf Marco Bakker, gevestigd in Assen. Het bedrijf heeft twaalf medewerkers en is de laatste tijd flink gegroeid. Momenteel stagneert de groei in verband met een tekort aan hoveniers - wie heeft er geen last van? De opvolger van het bedrijf is inmiddels bekend, Mirco Bakker, de zoon van Marco. Daarom wordt er weer meer in het bedrijf geïnvesteerd, onder ander in de vorm van het softwarepakket Suite MKB van Become-IT. Jesse Roozeboom, consultant bij Become-IT, en Marco Bakker vertellen over Suite MKB en wat zo'n softwarepakket toevoegt aan je bedrijf. Onderscheidend vermogen In Assen en omgeving zitten ongeveer 40 hoveniersbedrijven. Dan moet je natuurlijk wel wat speciaals in huis hebben om je te onderscheiden. 'Ons bedrijf onderscheidt zich in de persoonlijke aandacht voor de klant en de oplevering van projecten. We verrassen de klant met een cadeautje en zorgen dat alles af is en er keurig bij ligt', aldus Marco. Het bedrijf is ongeveer 30 procent van de tijd bezig met aanleg, de overige 70 procent is voor onderhoud. De meeste onderhoudsklanten zijn bedrijven, ongeveer 20 procent is particulier. 'Als je twaalf medewerkers hebt, kun je niet alles op papier of in Excel blijven doen. Voordat we Suite MKB hadden waren er veel communicatiefouten tussen de binnen- en buitendienst.' 'Sta open voor het programma en trek de tijd ervoor uit om alles te leren. Het is heel gebruiksvriendelijk, maar je moet je er wel in verdiepen' Professionaliseren Roozeboom, inmiddels bijna twee jaar werkzaam bij Become-IT, vertelt: 'Suite MKB is een softwareprogramma van Become-IT met een bijbehorende app voor planning, communicatie en uitvoering. De afgelopen jaren heeft Suite MKB zich onderscheiden door zich te richten op vakmensen, met name hoveniers. Het programma helpt hen met het professionaliseren en automatiseren van allerlei processen, van offertes uitbrengen tot de nacalculatie.' Het programma heeft ruim 60 modules en wordt voortdurend geoptimaliseerd. Het integreren van de klantwensen staat hierbij centraal. Ruis filteren 'Op een gegeven moment kwam er teveel ruis in de communicatie, zowel van de binnendienst naar de buitendienst als andersom. Ook raakten we het overzicht kwijt. Dan moet je gewoon investeren. Ik wilde dat wel doen omdat Mirco het bedrijf gaat overnemen; anders had ik het denk ik niet meer gedaan.' De keuze viel op Suite MKB omdat daar altijd een vast aanspreekpunt is om vragen te beantwoorden. Daarnaast zag het systeem er volgens Marco goed en overzichtelijk uit. 'Tijdens de implementatie kon ik met al mijn vragen bij Jesse terecht. Als die toevallig niet aanwezig was, wisten zijn collega's precies hoe ze mij verder konden helpen. Daarnaast hebben ze alles in eigen beheer, waardoor ze heel flexibel zijn.' Efficiënter werken Nu de binnen- en buitendienst goed met het programma overweg kunnen, verloopt de communicatie een stuk beter. 'We kunnen niet harder werken, maar wel efficiënter. Suite MKB en Jesse hebben ons hiermee enorm geholpen. Eerst werd er 's ochtends nog van alles afgesproken en ging het alleen maar over werk, maar nu is alles gewoon duidelijk en hoeven de hoveniers nergens meer aan te denken. Ze zetten 's avonds alles klaar en kunnen de volgende dag na een bakje koffie meteen op pad. Ook de urenregistratie gaat een stuk beter. Ik heb veel meer inzicht in de tijdsverdeling en kan ingrijpen als iets te lang gaat duren. Daarnaast hebben de medewerkers altijd en overal inzicht in hun jaarurenmodel'. Een ander voordeel van het programma is de efficiëntere planning door de servicemelding. Vaak zijn er kleine klusjes die blijven liggen; deze worden aangemeld als servicemelding. Als de hoveniers wat eerder klaar zijn bij een klus dan vooraf is ingeschat, kunnen ze precies zien wat er waar nog moet gebeuren. Nu worden de kleine klusjes niet meer vergeten en kunnen ze zien welk klusje het dichtste bij is. Marco Bakker 'We kunnen niet harder werken, maar wel efficiënter. Suite MKB en Jesse hebben ons hiermee enorm geholpen' Suite MKB is niet alleen gemakkelijk voor Marco en de hoveniers, maar ook voor de klant. Deze heeft namelijk een eigen portal, waarin alles inzichtelijk kan worden gemaakt. 'Van het grondwerk tot het aantal schroefjes voor de overkapping, de klant weet precies waar zijn geld naartoe gaat', vertelt Marco. Dit draagt niet alleen bij aan de klantervaring, maar je voorkomt ook discussies achteraf: alles is gemakkelijk terug te lezen. Proces Stel nou dat je denkt: dat klinkt wel interessant, maar hoe gaat zoiets in zijn werk? Roozeboom vertelt: 'We geven eerst een demo waarin we het systeem laten zien en wat er allemaal mogelijk is. Daarna inventariseren we de wensen van de klant, we bekijken welke modules hiervoor nodig zijn en maken samen een totaaloverzicht. Als alles rond is, gaan we samen aan de slag om het primaire proces, de essentiële modules, in te richten en te gebruiken. Zodra dit goed gaat, breiden we het pakket steeds verder uit, tot alle wensen zijn vervuld. Door niet alles in één keer te bespreken, voorkomen we een overload aan informatie. Het kost gewoon wat tijd om alles te begrijpen.' 'Als er iets niet duidelijk is, staat Jesse altijd klaar om vragen te beantwoorden, maar de medewerkers weten Mirco ook te vinden. Hij is onze interne helpdesk', vertelt Marco lachend. Tot slot heeft Marco nog een advies voor hoveniers die Suite MKB willen aanschaffen: 'Sta open voor het programma en trek de tijd ervoor uit om alles te leren. Het is heel gebruiksvriendelijk, maar je moet je er wel in verdiepen.'   Dit artikel verscheen in mei 2022 in Vakblad De Hovenier: https://www.vakbladdehovenier.nl/article/39485/hoveniersbedrijf-marco-bakker-kiest-voor-suite-mkb
Artikelen
Op maat calculeren bij Bronkhorst Trappen
Door Marco Jansen | Stad in Bedrijf op 07-02-2022

Op maat calculeren bij Bronkhorst Trappen

Een trap uitkleden tot losse treden en vervolgens op te bouwen tot volledige trap voor de offertecalculatie is een ingewikkeld proces. De standaardsoftware van Become-IT is voor Bronkhorst Trappen op maat ingericht. “Suite MKB is toepasbaar op bedrijven die maatwerk willen leveren.” ELSPEET – Bronkhorst Machinale Houtbewerking fabriceert in Elspeet trappen en gevelelementen in het hogere segment. Het timmerwerk wordt toegepast in luxe villabouw bij renovatie, restauratie en nieuwbouw. “Wij onderscheiden ons door kwalitatief hoogwaardige producten met een bijzondere uitvoering en afwijkende detaillering en vorm. Een trap wordt gezien als eyecatcher en meubelstuk. Dat vraagt om vakmanschap en de perfectie in afwerking”, stelt Gerrit Hofman, mede-eigenaar van het in 1986 opgerichte bedrijf. Bernardo Biccai: “De klant weet exact wat hij krijgt en wat de afmetingen zijn.” Het programma voor offertes van kozijnen en het tekenen daarvan bleek niet adequaat voor het calculeren van trappen. In de zoektocht naar andere software kwam Hofman in contact met Leo Kodde, die hij al kende van de hoveniersbranche. “Leo heeft een presentatie gehouden van Suite MKB en de software geïmplementeerd. Door de software en zijn organisatie adviezen zijn we enthousiast geworden en in 2019 de samenwerking aangegaan. De software van Become-IT is afgestemd op onze wensen. Het systeem past bij ons omdat het proces wordt gevolgd, van calculatie tot offerte opvolging.’’ De kracht van Suite MKB is dat je er heel variabel mee kunt calculeren, stelt Leo Kodde, directeur van Become-IT. “De planning van een trap bestaat uit verschillende fases, van tekenen, inmeten, produceren, spuiten tot plaatsen. Dan heb je ook nog rechte, schuine en ronde trappen en verschillende ‘bouwstenen’. Het berekenen van prijs, planning en resultaat vroeg om een goede inrichting. Een goede voor- en nacalculatie resulteert in een efficiënte planning en materiaalbehoefte. Wij hebben de wensen aangehoord en daar als bedrijf in meegedacht en advies gegeven.” 'De software van Become-IT is afgestemd op onze wensen' - Gerrit Hofman Bedrijfsleider Bernardo Biccai werkt dagelijks met Suite MKB en ziet praktische voordelen. “Wij calculeren de trappen er in en in de offertes rollen eruit. De offerte is helemaal gespecificeerd per onderdeel. De klant weet exact wat hij krijgt en wat de afmetingen zijn, wat verduidelijkt wordt doordat de 3D-tekeningen uit een ander programma worden ingevoerd. Dat is hartstikke handig. In het klantenportaal staat onze correspondentie met de klant, ook de offertegoedkeuring gaat via Suite MKB.’’ Ook het personeel van Bronkhorst Machinale Houtbewerking werkt met de bedrijfssoftware en heeft bepaalde rechten gekregen. Ze kunnen hun gewerkte uren boeken, tekeningen oproepen en de projectplanning bekijken via de app op telefoon of tablet. “Het heeft ons zeer zeker geholpen om beter inzicht te krijgen in het productieproces, met als gevolg efficiëntere bedrijfsprocessen. Zo is de urenregistratie is nu veel nauwkeuriger’’, aldus Bernardo, die te spreken is over de ondersteuning bij vragen. “Become-IT staat voor snelle en adequate service en goede kennis.’’ Become-IT en Bronkhorst Trappen kijken ook al vooruit. De volgende uitdaging is een traditioneel bedrijf klaarmaken voor de nieuwe economie. Er is gestart met een online trappen configurator. “Leads kunnen zo een gedetailleerde aanvraag doen die direct binnenkomt in Suite MKB.’’ Bernardo Biccai (l), Gerrit Hofman (m) en Leo Kodde (r) Dit artikel verscheen in Januari 2022 in Stad In Bedrijf: https://www.stadinbedrijf.nl/actueel/op-maat-calculeren-met-flexibele-bedrijfssoftware/ 
Artikelen
Automatiseren is als samen op reis gaan - Ernst Baas over de Suite MKB
Door VHG Magazine op 29-12-2021

Automatiseren is als samen op reis gaan - Ernst Baas over de Suite MKB

Bij Ernst Baas Hoveniers in Waddinxveen was de papieren agenda 24 jaar lang de basis voor de planning en de urenregistratie. “Een simpel maar goed werkend systeem”, zegt Ernst Baas. De directeur-eigenaar besefte echter dat automatiseren met het oog op de toekomst noodzakelijk was. “Uiteindelijk is het een efficiencyslag.” Baas kwam twee jaar geleden Suite MKB van Become-IT op het spoor. “Ik hoorde veel goede referenties uit het veld. Suite MKB is echt toegespitst op de gebruiker en laagdrempelig in het gebruik. Ik wilde daarbij dat het inzicht voor de medewerkers hoog zou blijven. Net als met de agenda moest het voor iedereen transparant blijven.” Bedrijfslijder Peter den Hertog Flexibel De visie van Suite MKB is om een hoveniersbedrijf over de hele breedte van de bedrijfsvoering te kunnen bedienen. Leo Kodde van Become-IT: “En daarbinnen wel flexibel, zodat het bedrijf kan blijven werken, zoals ze gewend zijn.” Na enkele kennismakingsgesprekken werd het pakket in enkele maanden geïmplementeerd en was Ernst Baas Hoveniers in januari 2021 operationeel. Samen op reis Bedrijfsleider Peter den Hertog van het hoveniersbedrijf: “Werken binnen een nieuw systeem is vooral wennen. Het is als samen op reis gaan: hoe werken bepaalde dingen, wat kun je aanpassen? Daarover hebben we veelvuldig contact met onze vaste contactpersoon die dat ook altijd adequaat oppakt en oplost.” Leo Kodde (l) en Ernst Baas (r) 'Met Suite MKB gaat het allemaal efficënter, sneller en iedereen beschikt nu over dezelfde informatie' App voor de buitendienst Suite MKB omvat meer dan zestig modules. Ernst Baas Hoveniers gebruikt de hoofdprocessen van offerte tot factuur, projecten en onderhoud. De software is web-based waardoor de automatiseringskosten voor de gebruiker laag blijven. Met de app hebben de medewerkers buiten alle informatie die ze nodig hebben qua planning, uitvoering en afspraken. Baas: “Het systeem is live gekoppeld aan ons boekhoudprogramma Exact online, zodat ook de administratie efficiënter is gaan werken.” Doe het nu Den Hertog, terugkijkend: “Als je wilt automatiseren, maak er dan tijd voor.” Baas: “Als je het overweegt, doe het dan nu. Wij waren al aan de late kant en als je nog langer wacht, dan zet je jezelf op achterstand. En durf hulp te vragen; wij bellen regelmatig en werken kleine dingen snel weg.” Den Hertog: “Ik ben vooral blij dat het maken van offertes nu veel soepeler gaat, net als het aanmaken van orders en het plannen. ‘Met Suite MKB gaat het allemaal efficiënter, sneller en iedereen beschikt nu over dezelfde informatie.‘ Baas: “Ik praat veel met andere ondernemers, binnen en buiten de branche, en hoor veel moeizame verhalen over automatiseringsprojecten. Als ik terugkijk op onze ervaringen dan zijn wij louter positief over ons traject en de begeleiding van Suite MKB.” Ernst Baas maakt handig gebruik van de Suite MKB bedrijfssoftware.   Dit artikel verscheen in December 2021 in het VHG Magazine.
Artikelen
Ontzorgende MKB-bedrijfssoftware voor diensten sector
Door Leo Kodde op 28-12-2021

Ontzorgende MKB-bedrijfssoftware voor diensten sector

Hoveniers en dienstverleners hebben niet alleen groene vingers, ze zijn ook ondernemer. Dat betekent dat ze projecten, planning, urenregistratie en alle andere administratieve processen moeten bijhouden. Suite MKB bedrijfssoftware van Become-IT brengt alle bedrijfsprocessen overzichtelijk in kaart, koppelt ze aan elkaar en maakt een hoop tijdrovend papierwerk overbodig. Tijdens zijn studie agrarische bedrijfskunde (HAS Hogeschool) in Dronten zag Leo Kodde al dat er in de dienstensector veel behoefte was aan ondersteuning bij de bedrijfsprocessen. Dat deed hem besluiten om na zijn studie in 2000 te starten met Become-IT en het maken van bedrijfssoftware voor het MKB. “In de begin jaren heb ik veel geleerd over het ontwikkelen en implementeren van software. Later ben ik me meer gaan richten op het opbouwen van het bedrijf en uitbreiden van het team.” Leo Kodde, eigenaar Become-IT: “Al onze software is nu web-based beschikbaar. Afgelopen jaar is geïnvesteerd in landelijke bekendheid, we richten ons nu verder op professionalisering, innovatie en klanttevredenheid. Met Suite MKB heb je tijd over voor andere dingen, zoals zeilen.” Rond 2008 is het bedrijf gestart met het modulair maken van een eigen ERP systeem onder de naam Suite MKB. De doelgroep zijn MKB bedrijven in dienstverlening, zoals hoveniers, installateurs, rietdekkers en ingenieursbureaus. Web-based Een belangrijke stap werd in 2015 gezet. Leo legt uit: “In 2016 hebben we een vijf-jaren plan gemaakt om alle bestaande Suite MKB modules web-based te maken, zodat alles via de browser werkt. Groot voordeel daarvan is dat ondernemers niet zelf hoeven te investeren in de software, servers en netwerk. Het werkt ook sneller en je kunt overal inloggen in het systeem, zelfs met je smartphone. Daarbij werk je altijd met de laatste versie van de software, omdat deze automatisch wordt geupdated.” In 2020 is het doel gehaald: alle modules zijn nu web-based beschikbaar. “Afgelopen jaar is geïnvesteerd in landelijke bekendheid, we richten ons nu verder op professionalisering, innovatie en klanttevredenheid. Onze visie daarbij is: ‘alles onder je eigen domein’. Dus bedrijfssoftware, app en klantenportaal. En ook eventueel de website en webshop werken onder diezelfde eigen domeinnaam van de klant.” Koppelingen en modules Sterke troef zijn de koppelingsmogelijkheden met bijvoorbeeld de boekhoudingsoftware van SnelStart, Exact Online en Twinfield. Voor installatiebedrijven is koppeling met 2BA mogelijk. “Zo heeft elke sector zijn eigen specifieke toevoegingen”, vult Leo aan. Ander voordeel is de modulaire opbouw van Suite MKB: “Je kunt de software zover uitbreiden als je wilt. Meest populair onder hoveniers zijn de modules voor calculeren en plannen. Zo kun je bij calculeren een calculatie product instellen met normen, die als sjabloon is te gebruiken in je offerte. Denk aan de kosten van één vierkante meter terras, in plaats van een optelsom van tegels, zand, een trilmachine en een uurtarief. Bij planning krijg je inzicht in ‘wie en wat is waar? Dat kunnen mensen, materialen en machines zijn.” Je kunt ook kiezen voor modules op het gebied van projecten, onderhoud, klantenservice, relatiebeheer en nog veel meer. “Denk bij onderhoud aan het aanmaken van terugkerende werkzaamheden en die koppelen aan planning en facturatie. In specifieke gevallen kunnen we ook maatwerk leveren.” Je kunt de software zover uitbreiden als je wilt. Meest populair onder hoveniers zijn de modules voor calculeren en plannen. Keuzestress Ik wil als ondernemer mijn bedrijfsprocessen optimaliseren. Met welk bedrijf ga ik in zee? Leo heeft enkele tips: “Zet eerst je eisen en wensen op een rij. Denk na over je werkprocessen. Wat gaat goed en wat kan beter? Betrek collega’s bij deze inventarisatie. Ga daarmee in de markt kijken welke leveranciers aan de eisen en wensen lijken te voldoen. Stel ook vast wat je verwacht van een leverancier. Wil je een vast bedrag en verder geen gezeur? Of wil je een leverancier die meedenkt, jaarlijks even langskomt en waar je korte communicatielijnen hebt met een vast contactpersoon? Bedenk ook dat de implementatie van software goed moet verlopen, zonder dat je primaire workflow wordt verstoord. Zorg er tot slot voor dat er draagvlak is binnen de organisatie. Laat werknemers meedenken en meebeslissen, want het gaat om verandering. Alleen bij voldoende draagvlak is het ook een verbetering.” Leo besluit: “We begeleiden de klant tot hij het systeem helemaal in de vingers heeft en alle processen gestroomlijnd in kaart gebracht zijn. We stoppen pas met de implementatie als alles naar tevredenheid loopt. Als we zien dat er iets niet goed loopt, vragen we ons af wat daar de reden voor is en nemen we contact op. De feedback die we krijgen kunnen wij weer gebruiken om het systeem, te perfectioneren. Je kunt ook kiezen voor modules op het gebied van projecten, onderhoud, klantenservice, relatiebeheer en nog veel meer. Pakket zelf samenstellen Suite MKB van Become-IT biedt hoveniers en andere bedrijven in de dienstverlenende sector, een basispakket dat gericht is op orderverwerking, planning en facturatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het klantenportaal en de app. Daarnaast kan je het pakket uitbreiden met talrijke modules. We zetten ze op een rij. Op elk moment inzicht in de tussenstand van je projecten, met koppelingen naar offertes, orders, transportorders, facturen, inkooporders, inkoopfacturen, activiteiten en abonnementen. Overzicht over alle vragen, wensen en storingen van klanten, met klantenportaal of Service Meld Punt. Medewerkers kunnen via de app meldingen invoeren en in behandeling nemen op een order. Calculaties / werkpakketten. Calculaties bestaan uit materialen, uren en prijscomponenten. Samen vormt dit de nieuwe prijs per eenheid van het calculatieartikel. Product relaties. Hiermee kan je producten aan elkaar verbinden en daarbij de relatie aangeven. Onderhoudscontracten (met zelf aan te maken wekelijkse, maandelijkse of jaarlijkse cyclussen), Onderhoud factureren (facturatie van abonnementen) en Onderhoud inplannen (automatisch orders inplannen voor periodieke onderhoudswerkzaamheden). Registratie van alle machines, transportmiddelen en gereedschappen tot inventaris en gebouwen. Te koppelen aan machineplanning, keuring, verzekering en garantie. Betalingen via iDEAL, Mollie en Paypal accepteren en registreren. Koppeling boekhouding. Live koppeling met SnelStart, Exact Online en Twinfield. Bestellingen order- en voorraadgestuurd beheren. Ordergestuurd per leverancier een inkooporder aanmaken van de gemarkeerde producten. Eenvoudig geavanceerde offertes maken met hoofdstukken, inhoudsopgave en ondersteuning voor afbeeldingen. Veel instellingen mogelijk in weergave van details en prijzen per regel of hoofdstuk.   Dit artikel verscheen in december 2021 in 'GGW Totaal', lees het hier.
Artikelen
Bij van Schaick ging de projectadministratie van Excel naar Suite MKB
Door GWW Totaal op 08-12-2021

Bij van Schaick ging de projectadministratie van Excel naar Suite MKB

“Wij hebben een breed scala aan opdrachtgevers, met ieder zijn eigen wensen op het gebied van financiële (uren)registratie. Het bijhouden van de projecten en uren in Excel is dan niet meer handig. Nu werken we met de Suite MKB bedrijfssoftware voor projecten, tarieven, weekstaten en facturatie. Dat scheelt veel werk en het geeft rust”, zegt Dave van Schaick van Van Schaick Projectbegeleiding. Hoe kan je als ondernemer je administratieve druk verlichten? Dave startte in 2008 met Van Schaick Projectbegeleiding. Deze dienstverlener zorgt voor allround begeleiding van bouw-, infrastructurele en evenementen projecten en heeft zich naast detachering gespecialiseerd in verkeers- en omgevingsmanagement. “Inmiddels hebben we elf werknemers en vijftien gedetacheerden. Dan red je de urenregistratie niet meer handmatig met Excel. Als ik bovendien morgen tegen een boom rijdt, moet de organisatie wel door kunnen gaan. Vandaar dat het hele proces nu voor 95% is geautomatiseerd”, zegt Dave van Schaick. Hij zit aan tafel met Leo Kodde, eigenaar van Become-IT, leverancier van de online bedrijfssoftware Suite MKB voor ’dienstverleners in het midden- en kleinbedrijf (zie ook de bedrijfspresentatie elders in deze uitgave). Ook Jesse Roozeboom van het automatiseringsbedrijf is aangeschoven: hij heeft de software bij Van Schaick geïmplementeerd. “Ik ben in ieder geval flink ontzorgd”, zeg Dave. Uitdaging Van Schaick heeft – zoals opgemerkt – een grote diversiteit aan klanten. Het bedrijf levert onder meer BLVC- (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) en verkeersplannen voor infrastructurele projecten. Indien gewenst worden er vakmensen gedetacheerd. Daarnaast kan er in alle stadia van een project op het gebied van GWW-projecten, beheer, onderhoud en verkeersmanagement project(bege)leiding worden geboden. Denk aan ontwerp, werkvoorbereiding, uitvoering en kosten. Ook kan de dienstverlener worden ingezet voor omgevingsmanagement, die het draagvlak bij bijvoorbeeld omwonenden of belanghebbenden voor een project vergroot. Een bijzondere dienst is mobiliteitsmanagement bij grote evenementen als Lowlands of crowdmanagement bij bijzondere projecten (zoals verplaatsing en/of invaren van een brug). “Ons brede dienstenaanbod laat al zien dat onze opdrachtgevers heel divers zijn. Dat varieert van gemeenten tot provincies, aannemers en private opdrachtgevers. Die hebben allemaal verschillende voorkeuren voor urenregistratie en facturering. Dat deden we allemaal in Excel, maar dat was wel erg arbeidsintensief en gevoelig voor fouten”, zegt Dave. “In september 2020 werden we door Van Schaick benaderd”, zegt Leo Kodde. “We hebben toen een presentatie gegeven over Suite MKB en de mogelijkheden en flexibiliteit hiervan besproken. Het is een modulair en gebruikersvriendelijk web-based programma. Hiermee kunnen bedrijven op een pc, tablet of smartphone hun bedrijfsproces van relatiebeheer tot administratie automatiseren.” Suite MKB is een modulair web-based programma. Hiermee kunnen bedrijven op een pc, tablet of smartphone hun bedrijfsproces van relatiebeheer tot administratie automatiseren. Urenregistratie “Ik was gelijk overtuigd”, reageert Dave. “Vooral de registratie moest weg uit die Excel-sheets. Met Suite MKB kunnen we de uren en productregistratie nu op pc, tablet of als app op de smartphone bijhouden. Wij werken naast aangenomen werk ook op regiebasis. Onze mensen vullen hun uren en producten in op de juiste projecten en uurcodes. Automatisch worden de juiste tarieven gebruikt. Je kunt altijd actueel zien hoeveel, door wie en welke uren er op een project zijn gemaakt en wat de marges zijn.” Van Schaick Projectbegeleiding is flink ontzorgd met de online bedrijfssoftware Suite MKB. Jesse Roozeboom legt uit dat er diverse (uren)registraties gelijktijdig mogelijk zijn: “Je kunt de uren voor werkzaamheden invoeren, voor kilometervergoeding en toeslagen voor bijvoorbeeld ‘s nachts of in het weekend werken. In de module Projecten zit tariefbeheer, waarmee je per project alle prijsafspraken, die met de opdrachtgever zijn gemaakt, kunt vastleggen. Tot slot kan je ook producten of materieel registreren zoals afzetlint of een mini-graver.” Facturering Naar keuze kan de medewerker de week- of projectstaat afsluiten en dan de uren naar de opdrachtgever doorsturen of alleen nog naar de eigen administratie. “Klanten krijgen via de mail een klantenportaal link, zodat ze de weekstaat kunnen inzien en digitaal goedkeuren. Daarna kan Van Schaick de factuur versturen. Hierdoor houdt ook de klant goed zicht op de gemaakte uren”, zegt Jesse Roozeboom. “Ik wilde niet dat klanten telkens moesten inloggen. Daarom krijgen ze een automatische link naar het klantenportaal”, vult Dave aan. Jesse: “Als de elektronische factuur naar de opdrachtgever wordt verstuurd, dan wordt automatisch de getekende weekstaat bijgevoegd. Gemeenten willen dat bijvoorbeeld samengevoegd hebben. Dat was nog even een uitdaging om in één pdf te krijgen. Tot slot kun je ook nog de opdrachtbon bijvoegen én samenvoegen met de factuur.” Dave is er blij mee: “Voorheen was het handmatig puzzelen en alle projecten langslopen. Nu zie je de voortgang in één oogopslag. Bovendien kom je met een digitaal efficiënt proces professioneel over naar klanten en medewerkers.” Administratie Suite MKB is gekoppeld aan het boekhoudprogramma SnelStart dat Van Schaik gebruikt: “Je kunt er nog veel meer mee qua inzicht en rapportage. Zo kunnen we uit de (uren)registraties ook herleiden hoeveel uur een werknemer heeft gemaakt en hoeveel vrije dagen hij of zij nog heeft. Ook is te zien hoeveel uren declarabel zijn en welke opleidingscertificaten er gaan verlopen.” Voor de administratie was het even wennen, maar die zijn nu ook enthousiast: “Je maakt wat meer klikjes dan bij Excel, maar het programma is gebruikersvriendelijk en je houdt beter overzicht. De verdere verwerking is veel gemakkelijker, zoals bij de facturering met gekoppelde weekstaten en opdrachtbonnen. Je ziet direct hoe het project en er financieel voor staat. Ik keek eerst een paar keer per week of alles goed ging, nu kijk ik eens in de drie tot vier weken samen met de administratie naar de resultaten. Dit geeft veel meer rust en verlaagt de kans op fouten.”   Dit artikel verscheen in december 2021 in GGW Totaal, lees het hier.
Artikelen
Greendex is tevreden met Suite MKB
Door Vakblad de Hovenier op 07-12-2021

Greendex is tevreden met Suite MKB

Hoveniersbedrijf Greendex werkt sinds een half jaar met Suite MKB, het softwarepakket van Become-IT. Eigenaar Harmen van der Wekken is tevreden: 'Dat het programma bij ons op locatie aan alle medewerkers is uitgelegd, bleek waardevol voor de implementatie.' Greendex is actief in het werkgebied tussen grofweg Arnhem, Nijmegen en Utrecht. Het bedrijf bestaat pas enkele jaren en heeft ongeveer acht fulltime medewerkers in dienst. De focus van het hoveniersbedrijf ligt op groene tuinen, vooral renovaties: het omvormen van bestaande situaties naar nieuwe tuinen waarin groen centraal staat. Ruim 80 procent van de opdrachten komt dan ook van particuliere klanten. Met de groei van het bedrijf wordt een goede organisatie op alle fronten steeds belangrijker. Dus ging Van der Wekken op zoek naar software. Het begint met de vraag Van der Wekken: 'We begonnen, zoals velen, in Excel. Op een gegeven moment begint dat toch te frustreren. Je spreekt als ondernemer collega's, weet zo'n beetje wat er aan mogelijkheden in de markt beschikbaar is. Dus op een gegeven moment gingen we serieus rondkijken en hebben we Become-IT uitgenodigd voor een gesprek. Suite MKB is uitgebreid; er is ontzettend veel mogelijk. Jesse heeft tijdens dat eerste gesprek alles al duidelijk laten zien.' Jesse Roozeboom is namens Become-IT als consultant aan Greendex verbonden. 'Ons programma, Suite MKB, heeft zoveel mogelijkheden, dat je het voor bijna elk hoveniersbedrijf op maat kunt inrichten. Daarvoor wil ik het bedrijf, de manier van werken en de behoeften goed leren kennen. Het gesprek aan het begin van het traject is daarom voor mij het belangrijkste instrument. Alles wat de klant deelt, neem ik mee in het advies en in ons aanbod.' Het moet werken Van der Wekken: 'Onze grootste behoefte was eigenlijk dat het werkt zoals wij willen dat het werkt. Wat dat betreft zijn onze verwachtingen overtroffen. Ook wilden we dat eventuele aanvullende vragen snel worden opgepakt. Wij zijn een jong bedrijf met allemaal jonge medewerkers. Online is voor ons normaal en voor onze mensen ook. In die zin is er geen drempel om over te gaan naar zoveel mogelijk online werken. Overigens gebruiken we op dit moment nog niet alle mogelijkheden. We hebben besloten klein te starten.' Roozeboom: 'Greendex werkt nu met de modules calculatie, planning, facturatie en machineplanning. In deze modules kun je machines aan personen koppelen.' Greendex werkt sinds 1 juni van dit jaar met Suite MKB en de overgang verliep soepel. Become-IT zet alle data van klanten, relaties, medewerkers enzovoort over. Van der Wekken: 'Het was goed dat Jesse op kantoor kwam om uitleg over de app te geven voor alle medewerkers. Daardoor is de betrokkenheid groter. Natuurlijk moesten ze er even inkomen, maar dat ging snel en inmiddels gaat het vanzelf.' Roozeboom: 'Je kunt per medewerker veel gegevens instellen. Denk aan verlof, contract, certificaten. Je kunt de medewerkers verschillende rechten geven en ook de uurtarieven zijn per medewerker in te voeren. Het is voor de klant ook prettig dat Suite MKB webbased is. Dat betekent dat je er altijd en overal mee kunt werken en ook kunt overgaan van het ene op het andere apparaat. Stel, je vult in je auto nog even iets in via je telefoon; dan kun je eenmaal binnen gewoon verder werken via de laptop of tablet.' Van der Wekken: 'Suite MKB bespaart ons veel tijd.' Flexibel en snel Van der Wekken besloot een half jaar geleden dan wel om klein te starten, toch staat er inmiddels een uitbreiding op de planning. 'We wilden het eerst goed onder de knie krijgen. Dat is inmiddels het geval. Omdat wij veel onderhoudswerk doen, doen we nu een proef met de onderhoudscontractenmodule. Werken met Become-IT is fijn, want ze zijn flexibel en snel. Zo'n module abonnementen 'zetten ze even aan', zo zeggen ze het zelf. En als ik een vraag heb of iets net wat anders wil, krijg ik altijd snel antwoord of wordt de wijziging uitgevoerd. Dat werkt fijn. Bij een regieproject, op basis van nacalculatie, had je voorheen allemaal losse blaadjes met krabbeltjes. Dat is nu verleden tijd. Daardoor hebben we minder faalfouten en ook het aanpassen van prijzen werkt heel gemakkelijk.' Hij vat samen: 'Suite MKB levert ons veel op. Veel tijd, minder faalfouten, een betere planning en minder administratieve toestanden. In januari gaan we over op Exact voor de administratie; die koppeling staat ons nog te wachten, maar dat komt vast goed. Eerlijk gezegd hebben we na het eerste gesprek met Jesse eigenlijk niet meer verder gekeken.'   Dit artikel verscheen in december 2021 in Vakblad De Hovenier, lees het hier.
Artikelen
Bunt Hoveniers werkt met Suite MKB bedrijfssoftware van Become-IT
Door GREENPRO op 10-08-2021

Bunt Hoveniers werkt met Suite MKB bedrijfssoftware van Become-IT

‘NIEUWE SOFTWARE WAARMEE JE OVERAL KUNT WERKEN WAS NODIG’ Het efficiënt inzetten van materieel en medewerkers, het registreren van de gemaakte uren of de kostprijs nog scherper berekenen. Directeur en eigenaar Richard Bunt van Bunt Hoveniers uit Nijkerk: “Dit proces nam onnodig veel tijd in beslag en ik vond dat het efficiënter moest. De bedrijfssoftware van Become-IT uit Ermelo biedt uitkomst.” Bunt: “Tot vorig jaar registreerden buitendienstmedewerkers op kantoor hun gewerkte uren. Ook de gebruikte materialen en het retour genomen snoeiafval werd ingevoerd. Ze namen het over van formulieren die ze overdag invulden. Maar ik merkte dat niet alles werd opgeschreven en na een lange werkdag zat het bij hen ook niet meer vers in het geheugen. Nieuwe software waarmee je overal kunt werken was nodig.” Anton Verlek, consultant bij Become-IT. “Met onze bedrijfssoftware richten we ons op dienstverlenende bedrijven als hoveniers en installateurs. De backoffice is voor de administratieve werkzaamheden van kantoormedewerkers, met de app maken we een koppeling met het team dat zich buiten bevindt. Het online-programma is altijd te raadplegen, ook voor klanten via het klantenportaal.” De samenwerking begon in januari van dit jaar. Bunt: “De hoveniersbranche is een breed vak; van het aanleggen van bestrating, tuinen en het groen tot het periodieke onderhoud ervan. Dan is een uitgebreid softwarepakket wenselijk. Als je dat goed inricht, dan werkt het systeem voor jou. Ik heb een tip voor collega-hoveniers; overweeg je een nieuw pakket? Stap dan zo snel mogelijk over.” Anton Verlek (l): “De mogelijkheden zijn eindeloos” ‘Als je het goed inricht, dan werkt het systeem voor jou’ Duidelijk Verlek spreekt als consultant de taal van de klant, maar ook die van zijn eigen software-ontwikkelaars. “Ik geef aan welke wijzigingen nodig zijn om het systeem verder te optimaliseren, zodat een klant er meer uit haalt. Bij een acquisitiegesprek vult Richard online de gemaakte afspraken in en vervolgens gaan zijn collega’s op kantoor aan de slag met de vervolgstappen; inkoop van materialen, planning van medewerkers en het reserveren van werk- en vervoersmiddelen. Is het werk verricht, dan is het voor iedereen meteen duidelijk hoe het project is verlopen.” Verlek: “Ondernemers zijn gewend aan hun eigen werkproces en dan is overstappen soms lastig. Wij kennen het klappen van de zweep en begeleiden veel mkb-ondernemers. Een goed softwaresysteem ondersteunt hen hierbij; inzien of die ene aanhanger nog beschikbaar is, wat de technische staat van de machine is en het antwoord op de vraag of de offerte nog scherper geprijsd kan. De mogelijkheden zijn eindeloos en is een toepassing nog niet voorhanden, dan ontwikkelen we het en voegen het toe aan ons softwarepakket.” Richard Bunt (r): “Ik heb een tip voor collega-hoveniers; overweeg je een nieuw pakket? Stap dan zo snel mogelijk over.”   Dit artikel is in juli 2021 verschenen in GreenPro Online. Lees het artikel hier.
Artikelen
Efficiency en tijdwinst bij Esselink Hoveniers dankzij Suite MKB bedrijfssoftware
Door Vakblad De Hovenier op 27-07-2021

Efficiency en tijdwinst bij Esselink Hoveniers dankzij Suite MKB bedrijfssoftware

Esselink Hoveniers digitaliseert complete workflow met ontzorgende Suite MKB-bedrijfssoftware van Become-IT Naast landschapsarchitect zijn hoveniers ook ondernemer. Dat betekent dat ze projecten, planning, urenregistratie en alle andere administratieve processen moeten bijhouden. Esselink Hoveniers, lid van Tophoveniers uit De Heurne (Achterhoek), zocht en vond een systeem dat alle bedrijfsprocessen overzichtelijk in kaart brengt, aan elkaar koppelt en een hoop tijdrovend papierwerk overbodig maakt: Suite MKB. 'Voorheen werkten we met werkbriefjes. Die werden handmatig in het oude systeem ingevoerd. Voor de planning hadden we een ander programma en voor de boekhouding weer een ander. We waren toe aan een nieuw systeem waarin alles is geïntegreerd. In november vorig jaar was ik op bezoek bij een collega die werkt met Suite MKB. Ik was meteen verkocht en nam contact op met Become-IT. Twee maanden later begon de implementatie bij ons', vertelt Ard Esselink, directeur/eigenaar van Esselink Hoveniers. Op maat ingericht voor hoveniers Consultant Anton Verlek is namens Become-IT betrokken bij de implementatie. 'Het systeem is flexibel en biedt veel inrichtingsmogelijkheden voor hoveniers. Implementeren is vaak het zoeken van een gulden middenweg tussen wat de klant gewend is en hoe wij denken dat het systeem gebruikt moet worden. We begeleiden de klant tot hij het systeem helemaal in de vingers heeft en alle processen gestroomlijnd in kaart gebracht zijn. Ik stop pas met de implementatie als alles naar tevredenheid loopt. Samenwerking en een proactieve houding zijn essentieel in dit proces. Als ik zie dat er bij Esselink Hoveniers veel orders openstaan, vraag ik me af wat daar de reden voor is en neem ik contact op. Esselink levert op zijn beurt feedback, die wij gebruiken om het systeem te perfectioneren.' Het programma is webbased, zodat iedere werknemer met pc, tablet of smartphone overal kan inloggen Grote voordelen Wat zijn kort opgesomd de grote voordelen van Suite MKB? Esselink: 'Allereerst is het programma webbased, zodat iedere werknemer met pc, tablet of smartphone overal kan inloggen. Op basis van rechten is toegang mogelijk tot de backoffice en/of app. Iedereen werkt dus realtime samen en behalve dat we veel minder papier gebruiken, verhoogt het ook de betrokkenheid van het personeel. Een ander groot pluspunt is dat er voor elke opdracht automatisch een order met een tijdslimiet wordt aangemaakt. Hierdoor worden de planners gedwongen zich met personeelsplanning bezig te houden. Nog een voordeel: offerteteksten en calculaties uit de database kunnen gemakkelijk in een offerte worden gezet, waardoor de opbouw van een offerte snel verloopt.' Esselink is ook te spreken over het gemak waarmee je een order omzet in een factuur, en het feit dat je met één druk op de knop automatisch een eindfactuur genereert na afloop van een project. Ard Esselink (l) en Anton Verlek (r) Vertalen en betalen 'Je kunt het systeem instellen in de taal van de klant. Dat is voor ons gunstig, aangezien we ook Duitse klanten hebben. Het systeem maakt een extra tabblad aan met een compleet vertaalde versie van het project. Dat is voor ons zeker een voordeel', aldus Esselink, die ook enthousiast is over de mogelijkheid tot online betalen. Het systeem genereert een digitale factuur, die voorzien is van een iDeal-betaalmogelijkheid en automatisch naar de klant wordt gemaild. Dit zorgt ervoor dat facturen over het algemeen sneller betaald worden. Klantenportaal Alle informatie over een bepaald project is ook voor de klant oproepbaar en inzichtelijk in het klantenportaal. Alles wat verstuurd wordt, is automatisch zichtbaar in het portaal. Zo heeft de klant simpel, snel en veilig toegang tot al zijn relevante gegevens, offertes, onderhoudsafspraken en facturen. Conclusie Suite MKB is ideaal voor hoveniersbedrijven, om de samenwerking tussen de mensen op kantoor en de collega's in de buitendienst soepel te laten verlopen. Het zorgt voor een betere planning van materieel en personeel en levert daardoor tijdwinst op voor de planners. 'Voorheen moest ik mijn hoveniers 's ochtends een opdracht geven; nu weten ze al wat ze te doen staat. Ze kunnen van tevoren in het systeem zien waar ze staan ingepland en welke materialen ze moeten meenemen. Het systeem zorgt voor meer betrokkenheid van het personeel, meer efficiëntie buiten en meer tijdwinst binnen', besluit Esselink.   Dit artikel is in juli 2021 verschenen in Vakblad De Hovenier. Lees het artikel hier.
Nieuws
Webshop Suite MKB volledig vernieuwd!
06-05-2021

Webshop Suite MKB volledig vernieuwd!

Afgelopen kwartaal hebben we hard gewerkt aan onze nieuwe Suite MKB webshop. Bij de nieuwe webshop hebben we ons gericht op een professioneel ontwerp, moderne functionaliteit en de integratie met het Suite MKB klantenportaal en backoffice. Webshop met backoffice integratie Bij het vernieuwen van de module webshop hebben we gekeken naar eenvoudig beheer en een heldere structuur met veel instelmogelijkheden. Hierdoor kunnen klanten snel starten en het later verder uitwerken. Het grootste voordeel van de webshop is dat het feilloos samenwerkt met de backoffice van Suite MKB. Producten in Suite MKB zet je actief in de webshop, voegt een afbeelding en omschrijving toe en klanten kunnen dat product bij jou bestellen. Enkele voorbeelden van de webshop op een rij: Eén klantenportaal en crm (relatiebeheer); Eén productbeheer voor offertes en webshop; Eén betaalproces voor weborders en facturen; Eén voorraad systeem; Eén inkoop & logistiek proces. Gemakkelijk bestellen in de webshop Met een paar klikken kunnen klanten een product bij jou in de webshop bestellen. Door producten in te delen met groepen en categorieën zijn deze producten makkelijk te vinden. De intelligente zoekfunctie maakt het helemaal af, hiermee doorzoeken klanten direct de hele webshop. Ook filters zijn mogelijk in een bepaalde categorie. Denk aan het filteren op materiaal, kleur en merk. Zoals je leest zijn er dus uitgebreide mogelijkheden voor klanten om een product bij jou te vinden en te bestellen. Het betalen en leveren van een product gaat ook volledig via Suite MKB, hiervoor zijn er betalings- en leveringscondities in te stellen. Voorbeeld webshop We hebben een voorbeeld webshop gemaakt voor onze klanten zodat ze weten wat ze kunnen verwachten van de vernieuwde module. Bekijk deze hier: www.hoveniersdemo.nl Beginnen met de webshop Is je interesse gewekt, en wil je deze uitbreiding ook binnen je bedrijf? Het beginnen met de webshop is zo gedaan en je kan direct starten met het online verkopen van producten. Neem contact op met Anton of Jesse om te starten met de webshop als je al werkt met Suite MKB. Werk je nog niet met Suite MKB ga dan naar deze pagina: https://www.become-it.nl/webshops/ en vraag een demo aan.
Blogs
Softwarepakket kiezen? Bereid je voor!
23-04-2021

Softwarepakket kiezen? Bereid je voor!

'Weet wat je nodig hebt, dan weet je wat je moet vragen' Voor veel bedrijven komt er een tijd dat ze uit hun Excel-bestanden groeien en hun calculaties, planning en facturatie willen integreren in één softwarepakket. Naast integratie is ook online samenwerken een veelgehoorde motivatie om verder te kijken. Maar welk pakket neem je dan? Deze keuze vergt een gedegen voorbereiding, waarbij je eerst en vooral de huidige manier van werken onder de loep neemt. Leo Kodde, oprichter van Become-IT, neemt ons mee door het proces van het kiezen van nieuwe bedrijfssoftware. Leest u mee? Voor een hoveniersbedrijf werkt het zowel intern als extern prettig als je bijvoorbeeld een heg per strekkende meter kunt aanbieden of een terras per vierkante meter, in plaats van een optelsom van tegels, zand, een trilmachine en een uurtarief. Dat is fijn voor de klant en ook voor de hovenier is het overzichtelijk en werkt het lekker snel. Dit is slechts één voorbeeld van iets wat je verwacht van een nieuw softwarepakket. En daarmee begint de uitdaging om een keuze te maken uit alle softwarepakketten die beschikbaar zijn. Welk pakket beantwoordt het best aan je verwachtingen en past het best bij de toekomst van je bedrijf? Laten we bij het begin beginnen.   Uitgangspunt: huidige manier van werken 'De eerste vraag die ik altijd stel is: hoe werk je nu? Laat eens zien welke programma's je nu gebruikt en wat je daarin doet.' Aan het woord is Leo Kodde, oprichter van Become-IT en bedenker van het programma Suite MKB. 'De huidige werkwijze van het bedrijf is het uitgangspunt. Belangrijk is te weten hoe alle werkprocessen nu geregeld zijn, wat de ondernemer goed vindt werken en wat hij graag wil verbeteren. Voor de integratie van de nieuwe manier van werken in het bedrijf is het goed als het pakket zoveel mogelijk aansluit bij de huidige manier van werken. Dan wordt het ook sneller geaccepteerd en omarmd door de medewerkers.' Kodde vervolgt: 'Denk dus na over je werkprocessen. Wat gaat goed en wat kan beter? Dat kun je als volgt aanpakken: bepaal intern wie zich gaat bezighouden met het besluitvormingsproces. Dat kan de eigenaar met de planner en/of werkvoorbereider zijn. Vervolgens betrek je in bredere zin de rest van het team bij de keuze: wij zoeken nieuwe software; wat willen we en wat hebben we daarvoor nodig? Zie het als een interne brainstorm die je organiseert. In sommige gevallen kan een collega-hovenier, accountant of onafhankelijke bedrijfsadviseur daarbij helpen. Dit is een heel belangrijke fase. Neem stap voor stap het proces door. Hoe ziet je offerte eruit, hoe is deze opgebouwd, wil je dat dit zo blijft of wil je het anders en hoe dan? Idem dito voor de planning en alle werkprocessen in je bedrijf. Neem hier gerust even de tijd voor, voordat je verder gaat en demo's aanvraagt.'   'Ga met elkaar in gesprek en maak een lijst van vereisten en wensen' Lijstjes maken Kodde: 'Ga je hierover met elkaar in gesprek, dan ontstaan er lijstjes met punten. Misschien wel lange lijsten. Deel deze op in een lijst met vereisten en een lijst met wensen. Een vereiste is bijvoorbeeld het kunnen maken van een offerte en een digitale werkbon met een app. Een wens kan zijn dat de offerte digitaal kan worden ondertekend in een klantenportaal. Ook in deze fase geldt: blijf niet steken in algemeenheden, maar specificeer. Wat voor soort facturen verstuur je? Termijnen in een project, werkzaamheden op regiebasis, aangenomen werk, onderhoudscontracten etc. Zorg dat je al deze verschillende soorten facturen in beeld hebt. Dan kun je later gericht vragen stellen en loop je niet na de aanschaf tegen teleurstellingen aan omdat je iets vergeten bent.' Wat komt als eerste? 'De implementatie van een softwarepakket gaat stapsgewijs en is afhankelijk van de modules die je kiest. Sommige bedrijven starten met de basis en breiden die later uit. Dat kan natuurlijk. Bepaal wel voor jezelf wat in de eerste fase het belangrijkste is en wat je daarna nog nodig hebt, maar niet per se direct bij de start. Voor veel bedrijven geldt dat ze beginnen met de facturatie en later uitbreiden met de planning. De facturatie op orde hebben is heel belangrijk! Zo voorkom je dat er haperingen ontstaan in de omzetstroom. Stel dat je met het softwarepakket begint aan het begin van je bedrijfsproces, bijvoorbeeld het maken van offertes; dan stokt op enig moment je financiële stroom. Het is dus beter om daarmee te starten als de facturatie op orde is.' De leverancier 'Neem in de lijst van wensen en eisen ook mee wat je van de leverancier verwacht. Welke support verwacht je? Verwacht je dat je leverancier innovatief is, toonaangevend? Verwacht je bijvoorbeeld dat de support gratis is? Hoe snel wil je geholpen worden? Verwacht je dat je leverancier elk jaar een keer langskomt? Is de leverancier zichtbaar in de branche? Dit zijn ook punten waar je over na moet denken, onder andere omdat dit invloed heeft op de prijs. Vind je het leuk om veel zelf uit te zoeken met een goede handleiding, vraag dan bij de demo of er een handleiding is. Maar voordat je een demo aanvraagt, moet je eerst nog een plan maken.' Plan van aanpak 'Wie zich gaat verdiepen in een softwarepakket, heeft doorgaans wel een streefdatum in gedachten om daarmee van start te gaan. Maak voor jezelf een tijdlijn: wanneer wil je beslissen over een pakket en wanneer wil je dat het draait? Ook dat is iets wat je bij de demo moet navragen: is het haalbaar wat je wilt? Vergeet ook de interne communicatie niet. Het is goed om te weten hoeveel tijd je hebt om de medewerkers mee te nemen in het proces. Wie buiten aan de slag moet met digitale werkbonnen en een digitale planning terwijl het voorheen met pen en papier ging, moet daar even aan wennen. Er moet een instructiebijeenkomst worden gepland.' Kodde: 'Je ziet, aan een goede voorbereiding zit veel werk. Het betekent ook dat je al veel kunt uitzoeken voordat je een leverancier belt. Dat komt het proces later alleen maar ten goede. Heb je dit allemaal gedaan, dan heb je dus op papier wat je doelen zijn, wat je er financieel voor over hebt en wie je er intern bij betrekt. Vervolgens ga je leveranciers selecteren.' Leveranciers selecteren 'Naarmate je als ondernemer praat met collega's en wat websites bezoekt, krijg je er meer gevoel bij. Je bekijkt de sites en social media, de toon die wordt gehanteerd, de bekendheid van het programma in de markt, referenties, visie, enzovoorts. Daarop maak je een selectie van twee à drie leveranciers bij wie je een demo aanvraagt. In het telefoongesprek dat hierop volgt, kun je dankzij de goede voorbereiding toelichten wat je zoekt. Dan zal ook blijken of het interessant genoeg is om een demo in te plannen.' Demo's 'Omdat je je goed hebt voorbereid, kun je tijdens de demo gericht vragen stellen op basis van je lijstjes. Bijvoorbeeld: kan ik met jullie software afbeeldingen in een offerte gebruiken? Hebben jullie een live boekhoudkoppeling? Zo krijg je antwoord op al je vragen en houd je zelf beter het overzicht bij de verschillende demo's die je ziet. In deze fase merk je dat je voorbereiding heel belangrijk was en dat je er nu veel tijd mee bespaart. Wel is het belangrijk om ook open te staan voor de visie van de leverancier. Mogelijk bevat het pakket een werkwijze die je bedrijf een stap verder kan helpen en waar je zelf nog niet aan gedacht had. Benoem ook de verwachtingen die je hebt van de leverancier en vraag een indicatie van de vaste en variabele kosten.' Een keuze maken Uiteindelijk maak je een keuze op basis van je voorbereiding en wat je in het hele proces gezien en gehoord hebt. Vervolgens laat je de leveranciers die een demo hebben verzorgd weten met wie je verdergaat.   'Neem in de lijst van wensen en eisen ook mee wat je van de leverancier verwacht' Aan de slag 'Dit is een fikse voorbereiding. Heb je bovenstaande allemaal gedaan en geregeld, dan kun je aan de slag. Daar heb je in het begin echter wel hulp bij nodig. Klanten, producten en medewerkers moeten in het systeem ingevoerd worden. Koppelingen en huisstijl moeten worden ingesteld en je moet uitgelegd krijgen wat de gedachte achter de inrichting is, wat de bedoeling is. Dan doorzie je sneller en eenvoudiger de samenhang tussen de verschillende werkprocessen. Dat kan stapsgewijs of door middel van een training. Het is een investering in tijd en geld, maar doe je het goed, dan levert het ook gegarandeerd veel op. Succes!'   Over Leo Leo Kodde is oprichter van Become-IT. Dit bedrijf startte in 2000 met Suite MKB, een softwareprogramma voor de dienstverlenende sectoren met de focus op vakmensen. Sinds 2017 is er Suite MKB-software specifiek voor hoveniers. Het jaarurenmodel is toegevoegd en het calculatieprogramma is aangepast, waardoor een hovenier nu bijvoorbeeld een terras per vierkante meter kan aanbieden in plaats van losse producten en werkzaamheden. Vanwege de sterke groei van de hoveniersmarkt worden steeds meer specifieke wensen van hoveniers gerealiseerd in Suite MKB. Het pakket is in de periode 2016-2020 volledig herschreven naar webbased, dus toegankelijk vanaf elke locatie en op elk apparaat.   Adviezen en tips van Leo Kodde bij de selectie van een softwareprogramma Denk goed na over de huidige werkprocessen. Wat gaat goed en wat kan beter? Maak onderscheid tussen vereisten en wensen. Stel vast wat je van de leverancier verwacht. Zorg ervoor dat de facturatie op orde blijft, zodat er geen haperingen in de omzetstroom ontstaan. Maak een tijdsplan en kijk of dit haalbaar is. Selecteer maximaal drie leveranciers en maak een keuze op basis van je voorbereiding. Neem een voorbeeld van een factuur of offerte mee naar de demo. Wijs één medewerker aan die contact met de leverancier onderhoudt en de regie heeft over het traject. Evalueer en vier successen! Dit artikel is in april 2021 verschenen in Vakblad de Hovenier, lees het hier:  https://www.vakbladdehovenier.nl/article/35847/softwarepakket-kiezen-bereid-je-voor 
Nieuws
Schildersbedrijf van Buuren 5 jaar klant
23-03-2021

Schildersbedrijf van Buuren 5 jaar klant

Van Buuren Schildersbedrijf maakte op 1 maart 2021 vijf jaar gebruik van de online bedrijfssoftware Suite MKB van Become-IT. Om dit te vieren bezorgde consultant Jesse Roozeboom op maandag 15 maart een taart aan Arie van Buuren van het Ermelose schildersbedrijf. Arie van Buuren was in 2016 de eerste klant in de schildersbranche die de software Suite MKB in gebruik nam. Vijf jaar later bevalt de samenwerking de Ermeloër nog steeds tot volle tevredenheid. ,,Ik ben ermee begonnen op advies van mijn accountant. Urenbriefjes werden met de hand geschreven. Ik hield zelf teveel ballen omhoog en overzag de papierwinkel niet meer’’, zegt de Ermeloër (50). 'Als ik dit kan, is het voor iedereen te doen.' ,,Er moest meer organisatorische structuur in het bedrijf komen. Suite MKB zorgt voor een veel duidelijkere urenverantwoording en daarmee voor een betere kostenbeheersing. Alle medewerkers houden de uren en planning bij in de app op hun telefoon. Deze investering heeft de afgelopen jaren dan ook rendement opgeleverd. Het was de redding voor mijn bedrijf.’’ Suite MKB geeft overzicht in uren en materialen maar geeft ook vertrouwen naar klanten toe. ,,Zij hebben hun eigen klantenportaal en kunnen alle facturen en offertes overzien. Structuur is belangrijk, omdat wij een dienstverlenend bedrijf zijn.’’ Over de relatie met Become-IT zegt Van Buuren: ,,Lokaal samenwerken met een andere ondernemer uit het dorp bevalt mij goed. Zo’n taart is een mooie blijk van waardering. Ze geven constant updates en blijven innoveren, maar ik maak nog niet gebruik van alle mogelijkheden.’’ Consultant Jesse Roozeboom is contactpersoon voor de schildersbranche. Hij wil met Van Buuren in gesprek om ook calculaties te integreren in de offertes voor Van Buuren. ,,Zodat je het aantal strekkende meters in kunt vullen waardoor je arbeid en materialen in beeld hebt en zo een goede offerte kunt opbouwen. Naderhand kun je kijken of die calculaties kloppen.’’ Van Buuren raadt Suite MKB ook anderen aan. ,,Mijn broer en de accountant dachten dat ik te chaotisch ben om dit dagelijks bij te houden, maar als ik dit kan, is het voor iedereen te doen.’’   Auteur: Marco Jansen Media, 19 maart 2021.
Nieuws
3 nieuwe stagelopers bij Become-IT
05-03-2021

3 nieuwe stagelopers bij Become-IT

Afgelopen maand mochten wij 3 nieuwe stagelopers verwelkomen bij Become-IT, namelijk Bert, Micha en Matthias. De stagelopers gaan de ontwikkelaars en consultants ondersteunen in het werk en gaan niet alleen de Suite MKB verbeteren maar ook Become-IT zichtbaar maken. Wat de werkzaamheden zijn van iedere stagiair en wat hij of zij wil gaan bereiken in zijn stage ga je lezen in dit bericht. Stage Bert Bosch – Koppeling met Twinfield Bert liep zijn eerste halfjaarstage voor de opleiding Applicatie- en softwareontwikkelaar bij Become-IT. Daarna is hij bij ons blijven werken en doet nu zijn tweede halfjaarstage weer bij Become-IT. Bert volgt de opleiding op Landstede in Harderwijk. Doordat Bert nu al lange tijd bij Become-IT werkt weet hij alle ins-and-outs van Suite MKB, dit zal Bert goed van pas komen bij de werkzaamheden die hij deze stage gaat uitvoeren. Bert gaat in zijn stage een API koppeling tussen Suite MKB en Twinfield maken. Dit wordt een vergelijkbare koppeling zoals met Exact online en SnelStart. Hierdoor kunnen klanten hun facturen, projecten, relaties en betalingen live bijwerken met Twinfield via de Suite. Er zal hierdoor veel tijd bespaart gaan worden op administratief werk. De boekhouding is altijd bij en de betalingen worden automatisch gematched. Stage Matthias Westerink – Marketing Net als Bert heeft Matthias zijn eerste halfjaarstage van zijn opleiding Software developer ook gedaan bij Become-IT. Hij volgt de opleiding op het Hoornbeeck College in Amersfoort. Nu doet hij ook zijn tweede halfjaarlijkse stage bij ons. De ervaring die hij in zijn eerste stage heeft opgedaan gaat hem goed helpen bij zijn tweede stage bij Become-IT. Waar Matthias in zijn eerste stage vooral een front-end developer was, gaat hij deze stage zich vooral focussen op Marketing & sales. Zo gaat hij in zijn tweede stage bezig om de Become-IT LinkedIn bedrijfspagina beter zichtbaar te maken. Daarnaast zal hij ook de website tijdvoorhetechtewerk.nl maken. Stage Micha Glas – Koppeling met Office365 Nieuwe bij Become-IT is Micha, hij doet de opleiding Applicatie- en softwareontwikkelaar op het Deltion Collega in Zwolle. Hij hoopt zijn opleiding af te ronden na zijn stage. Micha gaat in zijn stage bezig om een koppeling te maken tussen Office 365 en Suite MKB. Deze koppeling gaat ervoor zorgen dat werknemers afspraken in Suite MKB ook in Outlook zetten. Op deze manier kunnen de werknemers ook binnen Outlook een overzicht van de planning zien of kunnen ze afspraken publiceren in de Outlook agenda van een collega. Met de Office 365 koppeling is nog veel meer mogelijk en daar gaat Micha als hij tijd heeft mee verder. Zoek je een stage? Ben je op dit moment of in de toekomst op zoek naar een stage? Become-IT is de ideale plek om ervaring op te doen in het bedrijfsleven. Je kunt bij Become-IT stage lopen voor de opleidingen Software developer, Bedrijfskunde, Commerciële economie en nog andere opleidingen. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!