Actueel
Artikelen

Door Ramona Kezer | Greenpro op 19-09-2023
Gebruiksgemak en innovatie met Suite MKB
Hoveniersbedrijven kunnen veel efficiënter werken met de juiste software. Janse en Berkhof Tuinen uit Barneveld koos voor Suite MKB van Become-IT. ‘Het oogt fris en er zitten heel veel functionaliteiten in.’
Dirk-Jan Janse is met compagnon Jan Berkhof eigenaar van het hoveniersbedrijf met vijftien medewerkers. Het bedrijf richt zich op het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van duurzame tuinen met impact op mensen en natuur. “Op het gebied van administratie en planning loop je toch tegen bepaalde dingen aan. Voorheen deden we alles apart, in een Excel-bestand en met boekhoudsoftware. Toen ons bedrijf groeide, zijn we eens om ons heen gaan kijken hoe andere bedrijven dat doen. Eind 2019 kregen we een demo van Become-IT en sinds 2020 zijn we klant.” Wat de ondernemer aansprak in de Suite MKB bedrijfssoftware van Become-IT, is met name het gebruiksgemak. Met wat uitleg kun je er snel en eenvoudig mee aan de slag.
Alle collega’s werken via een app op hun telefoon in het systeem. “Daarbij helpen de consultants bij de overstap. Ze trainden ons personeel en zijn zeker in de opstartfase goed bereikbaar voor support.” De software van Suite MKB bestaat uit een aantal algemene modules en een paar die specifiek gericht zijn op hoveniersbedrijven, zoals een plantenbank en het jaarurenmodel. Het systeem is gericht op bedrijven met vijf tot vijftig medewerkers, al zijn er ook bedrijven met zeventig medewerkers die het naar tevredenheid gebruiken.
Het is een super compleet pakket dat van begin tot eind goed op elkaar aansluit.
Steeds verder verbeterd
Tom van Malestijn is binnen het hoveniersbedrijf de hoofdgebruiker van het systeem en ook hij is erg tevreden. “We kunnen er heel veel mee. Na het maken van een offerte, kunnen we die direct omzetten in een order. Na het afronden van een project, kun je ook meteen zien hoeveel uur er is gewerkt en welke materialen zijn gebruikt. Daarnaast blijven we in gesprek met Become-IT. Op basis van onze ervaringen, voeren zij weer verbeteringen of vernieuwingen door. Zo wordt de software steeds beter.”
‘We vinden het leuk om te sparren over toevoegingen die handig zijn voor deze sector’
De twee zijn zo enthousiast over het systeem dat ze ook andere hoveniersbedrijven uitnodigen om bij hen te komen kijken hoe dit systeem werkt en hoeveel tijdswinst het oplevert. Van Malestijn: “We vinden het daarnaast erg leuk om te sparren met Become-IT over toevoegingen die handig zijn voor deze sector. Al zitten ze zelf ook niet stil, we krijgen elke maand een overzicht met nieuwe onderdelen of aanpassingen in het systeem.”
Het bedrijf is zo enthousiast over het systeem dat ze ook andere hoveniersbedrijven uitnodigen om bij hen te komen kijken hoe dit systeem werkt en hoeveel tijdswinst het oplevert.
‘Optimaliseren moet je samen doen’
Die samenwerking verloopt erg prettig, vindt ook Anton Verlek, teamleider verkoop bij Become-IT. “We vinden de samenwerking met klanten erg belangrijk. Met name de fase na het implementeren van de software, omdat ze het dan optimaal gebruiken. Wij willen steeds verder verbeteren, samen met onze klanten. Optimaliseren moet je samen doen.” En ook na de opstartfase houdt het softwarebedrijf de vinger aan de pols. Recente vernieuwing is dat alle klanten worden benaderd voor een Software APK om te kijken of alles nog naar wens verloopt. Kortom: bij Janse en Berkhof Tuinen zijn ze blij met deze oplossing. Van Malestijn: “Ik kan het ieder hoveniersbedrijf aanbevelen. Daarbij oogt het fris en zitten er heel veel functionaliteiten in.”
Dit artikel verscheen in Septermer 2023 in GreenPro
Artikelen

Door Heidi Peters | GRIJP op 07-09-2023
Suite MKB levert installateur werkplezier en besparingen op
Albert van der Wal is directeur van Technisch Advies en Installatiebureau HVK uit Stadskanaal. Hij nam het bedrijf in 2015 over en bouwde het bedrijf op van een eenmansbedrijf naar een installatiebureau met twaalf mensen. In november 2022 maakte hij de overstap naar Suite MKB. ‘Het werkt zo eenvoudig, een week na mijn akkoord verstuurde ik al mijn eerste factuur via Suite MKB.’
Technisch Advies en Installatiebureau HVK is een totaalinstallateur die zich in de loop der jaren gespecialiseerd heeft in duurzame technieken. Opdrachtgevers zijn grotendeels particulieren die hun huis willen verduurzamen met warmtepompen, PV-panelen, ledverlichting en andere technieken die tot een energiebesparing leiden. Ook zijn er mensen die helemaal geen gas meer willen gebruiken. ‘Ik kan wel zeggen dat dit onze corebusiness is geworden’, vertelt directeur Albert van der Wal.
Hij vervolgt: ‘Toen ik in 2015 HVK overnam was er een verouderd softwarepakket en ik besloot te investeren in een pakket dat ik vanuit mijn groothandelsachtergrond goed ken. Dat bleek voor mij heel aardig werkbaar, maar mijn nieuwe collega’s waren een stuk minder enthousiast. Toen ik vorig jaar met een andere boekhouder in zee ging, werd steeds duidelijker dat de software niet goed aansloot bij ons werk en er heel veel overbodige features waren waarvoor ik aardig wat betaalde. Genoeg redenen om rond te kijken, dus.’ De boekhouder stelde Albert een aantal pakketten voor, waaronder Suite MKB van Become-IT en er werden demo’s aangevraagd.
Direct overtuigd
‘Leo kwam als eerste met Suite MKB en toen wist ik al dat de andere twee eigenlijk niet meer hoefden te komen’, lacht Albert. ‘Ik was direct overtuigd. In Suite MKB kan alles wat ik wil en er kan ook van alles waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Nu we er inmiddels al tien maanden mee werken, zien wij alleen maar voordelen.’
"Ik kan niets negatiefs bedenken over Suite MKB of Become-IT, we hadden dit al veel eerder moeten doen."
Wie een dergelijk traject aangaat, denkt vooraf goed na over de gewenste mogelijkheden, die de bedrijfsprocessen ondersteunen. Eén van de wensen van Albert was een klantenportaal, niet wetende of die mogelijkheid binnen de installatiebranche bestaat. Nou, die is er. Albert: ‘We krijgen van klanten terug dat ze daar heel content mee zijn. Wanneer zij inloggen, komen zij in een omgeving die door inzet van onze huisstijl duidelijk van HVK is en zien daar hun offertes en facturen staan. Dat is heel transparant en ze kunnen hun eigen traject volgen.’
Offerte ter plekke
Hoewel Albert zichzelf niet bovenmatig computervaardig acht, houdt hij ervan wanneer een programma zo overzichtelijk is dat hij er snel in kan werken én aan anderen kan uitleggen hoe het werkt. ‘Ik kom bij klanten aan tafel, we bespreken het werk en wanneer ik de deur uitga, hebben zij de offerte al in hun mailbox. Die kan ik ter plekke met ze doornemen en toelichten, zonder dat zij informatie zien die voor hen niet relevant is. In de offerte omschrijf ik alle werkzaamheden tot in detail. Het handige is, dat de monteur diezelfde informatie ook heeft, net als degene die planning en financiële administratie doet.’
Die omschrijving maakt ook, dat voor de klant veel duidelijker is wat er bij de opdracht hoort en wat meerwerk is. De factuur maken is vervolgens een kwestie van de gegevens controleren en op de knop drukken. ‘Het is ook heel prettig dat klanten nu op de telefoon van de monteur middels een digitale handtekening de gewerkte tijd bevestigen’, vult Albert nog aan. ‘Ook dat voorkomt discussies. Er is nu veel duidelijkheid, doordat iedereen die bij het werk betrokken is, dezelfde informatie heeft.’
Koppeling met 2BA
Hij vervolgt: ‘We kunnen foto’s bij het project opnemen en werkbonnen op de telefoon koppelen aan een monteur die zelfs direct kan zien welke monteur met hem meegaat. Monteurs maken minder extra ritten omdat ze een onderdeel missen. Ik ben ook heel blij met de artikelbestanden van het 2BA, de landelijke database voor installatietechniek. Met het artikelnummer van de fabrikant kun je direct een factuur maken.
De kortingsbestanden van leveranciers kunnen we heel eenvoudig uploaden. Het komt erop neer dat we alle informatie die voor ons van belang is, direct kunnen zien, zoals artikelnummer, beschrijving, de inkoopprijs en onze marge.’
Snelle start
Technisch Advies en Installatiebureau HVK begon eind vorig jaar met de implementatie van de standaard modules voor de boekhouding. Gaandeweg kwamen er uitbreidingen, zoals 2BA en meest recent de module Onderhoudscontracten waarin onder andere automatisch de facturen worden aangemaakt. ‘Wellicht zullen we nog verder uitbreiden, maar we moeten ook de tijd nemen om het hele systeem goed en volledig te implementeren en het optimaal te leren gebruiken. Daarbij ondersteunde Become-IT ons vorig jaar super goed. Of ik nu in de ochtend of in de avond een vraag stuurde, ik kreeg altijd binnen een paar minuten antwoord. Ik vind dat we een enorm snelle start hebben gemaakt; een week na mijn akkoord factureerde ik al in Suite MKB en gebruikte ik mijn oude systeem daarvoor niet meer. Een factuur maken nam ineens maar een paar minuten in beslag. Al deze voordelen maken het werk zoveel eenvoudiger en dat voor ongeveer een derde van de maandkosten die ik eerder had. Ik kan niets negatiefs bedenken over Suite MKB of Become-IT, we hadden dit al veel eerder moeten doen.’
Nieuws

Door Willemijn van Iersel | Vakblad de Hovenier op 11-07-2023
Het real time aanbod van Cash & Carry's eenvoudig inzichtelijk voor hoveniers
Eind 2022 kondigden softwarebedrijven Become-IT en TSD IT het begin van hun samenwerking aan. De eerste vruchten van deze samenwerking kunnen nu geplukt worden. De koppeling tussen de softwarepakketten Suite MKB en WinTree is klaar voor gebruik. De afgelopen maand getest door VeluwePlant en nu beschikbaar voor alle Nederlandse Cash&Carry's.
Wat de nieuwe koppeling nu praktisch inhoudt? Als hovenier kun je nu (met het pakket Suite MKB) actueel het aanbod met prijzen en voorraad zien bij jouw plantenleverancier. Hoveniers kunnen door de koppeling snel plantenlijsten maken en digitaal bestellen bij hun leverancier(s). Onderdeel van de koppeling wordt ook het opvragen van een project specifieke prijs door het digitaal versturen van een planten prijsaanvraag.
Ketenintegratie
Oprichter en eigenaar Leo Kodde van Become-IT maakt zich al langer hard voor ketenintegratie in de groene sector. Kodde: 'Ik denk dat we hier kunnen spreken van een eerst écht voorbeeld van ketenintegratie in de sector. Na een half jaar testen en ontwikkelen is de real-time koppeling klaar voor gebruik. Als je als hovenier werkt met de software van Suite MKB kun je hier nu al gebruik van gaan maken. Het belangrijkste wat je nodig hebt is de plantenmodule én een leverancier die werkt met WinTree en gekoppeld is. Leveranciers kunnen zich aanmelden via https://bibliotheek.suite-mkb.nl/.'
'Ik denk dat we hier kunnen spreken van een eerst écht voorbeeld van ketenintegratie in de sector'
Plantenmodule
De Plantenmodule is nu zo'n acht maanden live. Kodde. 'Nog niet zo lang, maar de module is zeer goed ontvangen bij de hoveniers. Met de module kun je gekoppeld aan een offerte de plantenlijst maken en bij akkoord van de klant inkopen. De plantenbank is recent uitgebreid naar 9.300 gespecificeerde soorten en daarnaast is het volledige Varb assortiment geïntegreerd. Ook zijn er dit voorjaar biodiversiteitskenmerken toegevoegd zodat je kunt filteren op nectar- en pollenwaarde. Al met al een zeer complete module die voor 15 euro per maand beschikbaar is bij Suite MKB.
Hoe werkt het?
Als hovenier zoek je in de plantenbank op 'Acer griseum', dan krijg je daaronder het aanbod met de maat, prijs en voorraad te zien van de leverancier die je hebt gekoppeld in de bibliotheek.
Vervolgens kan je een plantlijst maken met de juiste maatcodes en prijzen en die doorzetten naar een inkooporder. Deze inkooporder kan ook digitaal (dus niet meer als pdf via de mail) verstuurd worden naar je leverancier. Die inkooporder komt dan direct in het systeem van de leverancier te staan als order, hiervoor hoeft de leverancier dus niets meer over te typen.
Een functionaliteit waar we nog aan werken is het versturen van een prijsaanvraag naar de leverancier. Je kan dan de inhoud van je plantenlijst opsturen als prijsaanvraag naar je leverancier. Deze komt in het systeem van de plantenleverancier binnen als offerte, ze vullen daar de juiste prijzen in en sturen de aanvraag vervolgens weer digitaal terug. In je eigen systeem worden dan de prijzen bijgewerkt en kan je van de prijsaanvraag een inkooporder maken als je hier gebruik van wilt maken. De module prijsaanvraag verwachten we rond oktober af te hebben.
Interesse?
Een consultant kan je helpen bij de inrichting. Vereiste is dat jouw leverancier met WinTree werkt en een koppeling heeft met de bibliotheek van Suite MKB. Verwijs je plantleverancier(s) hiervoor naar de website https://bibliotheek.suite-mkb.nl zodat ze zich daar kunnen aanmelden.
Ben je zelf plantleverancier en werk je met WinTree van TSD?
Meld je aan via https://bibliotheek.suite-mkb.nl. We zien je aanmelding dan binnenkomen en sturen die door naar TSD. Samen regelen we de technische inrichting. Neem contact op met TSD voor informatie over de kosten.
Dit artikel verscheen in juli 2023 in Vakblad De Hovenier, lees het hier.
Artikelen

Door Heidi Peters | Vakblad Boomzorg op 14-04-2023
Nieuwe software bij ERES Boomverzorging geeft energie
ERES Boomverzorging uit het in de Achterhoek gelegen Zelhem voert vakwerk uit aan bomen. Van het planten van een boom en het onderhouden ervan tot het weghalen van een boom. Het werkgebied en het aantal medewerkers maakten voor directeur Cees Schreuders duidelijk dat een planningsprogramma geen overbodige luxe was. Het vinden van het juiste programma had echter nog wel wat voeten in aarde.
Snoeien, kappen, planten en stobben dus. Dit doet ERES inmiddels met zo'n vijftien man. ERES werkt vooral, maar niet uitsluitend, in de Achterhoek. 'Onze ploegen bestaan uit vakmensen met verschillende achtergronden. Binnen onze organisatie zijn bijvoorbeeld ook diverse ETW'ers aan het werk. De planning van het materieel en de mensen begon ooit met een papieren agenda. 'Ik houd wel van digitalisering,' vertelt Cees Schreuder. 'Dus gingen we al snel over op Google Agenda, maar dat leverde te veel problemen op. Toen begon de zoektocht naar een goed planningsprogramma. Kijk, op zich is ons werkproces eenvoudig: een boomverzorger snoeit een boom en ruimt de takken op en dan is het vaak klaar. Tegelijkertijd is ons werk heel dynamisch, waardoor er haast dagelijks verschuivingen in de planning plaatsvinden.'
Boomzorg, geen hovenier
Schreuder probeerde diverse pakketten uit die zich vooral richten op de hoveniersbranche. 'Deze waren voor ons werk, voor ons bedrijf, qua mogelijkheden te beperkt. De planning kon bijvoorbeeld niet soepel verschoven worden of, wanneer dat wel kon, konden we geen koppeling maken met het materieel. Toen weken we uit naar een programma specifiek voor loonwerkers, maar dat sloot ook niet aan. Wij zijn geen hovenier en ook geen loonwerker, maar we wilden wel goede software. Via via werd ik geattendeerd op Suite MKB van Become-IT. Dat draait nu ruim een jaar.'
'Binnen boomverzorging is het materieel het uitgangspunt in de planning'
Materieel is uitgangspunt
'Onze buitenmensen zagen het eigenlijk al niet meer zitten. Elke keer weer een ander programma dat niet voldeed aan wat ons bedrijf nodig heeft. Echter, met Suite MKB hoorde ik al snel niemand meer klagen.'
Jesse Roozeboom van Become-IT: 'Suite MKB wordt door veel vakmensen gebruikt. Elke branche kent zijn verschillen; tegelijkertijd zijn er veel onderdelen in het werkproces identiek. Er is een offertetraject, een planning, er moeten uren geregistreerd worden en ten slotte moet er een factuur verzonden worden.'
'In de boomverzorging,' legt Schreuder uit, 'is het materieel bepalend en daar hoort een persoon bij. Zo bekijk ik ook de planning. Vanuit kantoor moeten we realtime kunnen zien wie, waar en op welke machine werkt. Dit om te kunnen bepalen of er die dag nog een opdracht bij kan. Dat werkt nu goed met de activaplanning van Suite MKB.'
Voor iedereen is dezelfde, voor hen relevante, informatie toegankelijk
Nieuw gedrag
Inmiddels komt Suite MKB bij ERES Boomverzorging in elke stap van het werkproces terug. 'Wanneer een klant belt, maken we direct een notitie in Suite MKB. Vervolgens wordt in het programma een offerte opgemaakt. De order die daaruit voortkomt, wordt gepland en ook de factuur wordt vanuit Suite MKB gemaakt,' legt Schreuder uit. Hij heeft zich, op aanwijzingen van Roozeboom, wat nieuwe werkgewoonten eigen moeten maken. Zo maakt hij nu elke aantekening direct in Suite MKB, en niet meer via WhatsApp of een kladblaadje.
Roozeboom legt uit: 'Door goed gebruik te maken van het programma, staat alle informatie in het systeem en heeft iedereen dezelfde, voor hen relevante, informatie paraat. Het programma werkt intuïtief; daardoor pakt iedereen het ook snel op. Suite MKB werkt als het ware als een archiefkast met verschillende schappen. Je kunt ook heel eenvoudig inrichten wie toegang krijgt tot welke informatie. Wij zien veel bedrijfsprocessen en luisteren goed naar klanten. Zo signaleren we snel hoe een bedrijf efficiënt Suite MKB kan inzetten.'
Rustige opbouw
Roozeboom vervolgt: 'We zijn bij ERES begonnen met een basis voor het primaire proces en dat houdt in: offertes maken, uren schrijven, machines boeken en facturatie. Later is dit uitgebouwd met het vastleggen van hoelang een machine is gebruikt. Ook kunnen de VCA-keuringen van de machines en gereedschappen worden vastgelegd. We kijken naar wat het proces bij onze klant, in dit geval ERES Boomverzorging, verbetert en vergemakkelijkt.'
Schreuder heeft nog wat voorbeelden: 'In het systeem zijn schoenmaten vastgelegd, wanneer helmen gekeurd moeten worden en wanneer auto's naar de garage zijn geweest. Vanuit het systeem heeft de administratie alle informatie om de schoenen te bestellen of de keuring te regelen. Nu het systeem meer gevuld raakt, kijken we ook naar de vele managementrapportages die veel inzicht geven.'
'Nee' is een goed antwoord
'Become-IT is een laagdrempelige organisatie; dat werkt heel fijn,' vindt Schreuder. 'Kijk, wij groeien en zij groeien ook. En toch word ik aan de telefoon altijd goed geholpen en krijg ik het juiste antwoord. Dat antwoord kan ook "nee" zijn en dan weten de collega's van Jesse goed te motiveren waarom en wat eventuele alternatieve oplossingen zijn. Degenen die ik spreek, weten voldoende van de software om mijn vragen op te pakken en vaak al tijdens het gesprek op te lossen. Dat werkt super.'
Dit artikel verscheen in April 2023 in Vaklad Boomzorg, lees het hier: https://www.boomzorg.nl/article/42184/nieuwe-software-bij-eres-boomverzorging-geeft-energie
Artikelen

Door Heidi Peters | Vakblad De Hovenier op 14-04-2023
Snelle implementatie bij Groenbouw Hoveniers
Na enkele negatieve ervaringen zocht Frits van der Wal van Groenbouw Hoveniers begin dit jaar een goed softwareprogramma, waarin je onder meer snel een calculatie kunt maken voor de aanleg van een tuin. Met zijn wensenlijst zocht hij tijdens de Groene Sector Vakbeurs Leo Kodde op, de ontwikkelaar van Suite MKB. Daarna ging het snel.
'Uw persoonlijke hovenier', staat er onder het logo van Groenbouw Hoveniers in Heerenveen. Eigenaar Frits van der Wal startte zijn bedrijf in 2011 en heeft inmiddels drie medewerkers in dienst. Het hoveniersbedrijf legt tuinen aan bij particulieren en werkt ook voor bedrijven en instellingen. Ook onderhoud van openbaar groen in opdracht van gemeenten komt veel voor. 'Het ontzorgen van klanten, dat vind ik belangrijk', zegt Van der Wal. 'Zij moeten in de tuin zitten, wij doen het werk.'
Alle medewerkers werken buiten; wat er op het gebied van administratie, offertes en facturatie moet gebeuren, doet Van der Wal zelf. Ook voor een relatief klein bedrijf vindt Van der Wal een goed automatiseringsprogramma belangrijk. Met de nadruk op 'goed', want ervaring met minder goed heeft hij inmiddels ook. 'Het werkt niet fijn als je tijdens het maken van offertes tegen vragen aanloopt die je vervolgens alleen per mail kunt stellen en niet weet wanneer je antwoord krijgt. Ook waren de programma's waarmee ik eerder werkte omslachtig ingericht; ze leverden niet op wat ik zocht.'
Eenvoudig en snel
Wat hij zocht, was een toegankelijk online pakket, waarin de offerteopbouw niet steeds opnieuw hoeft te worden ingevoerd en dat gekoppeld is aan de urenregistratie en uiteindelijk de facturatie. Collega-hoveniers vertelden hem over hun goede ervaringen met Suite MKB van Become-IT. Reden om tijdens de Groene Sector Vakbeurs oprichter Leo Kodde op te zoeken en hem te vragen hoe snel en gemakkelijk zijn programma een tuinberekening kan maken. Hij heeft geluk; hij treft Kodde op een rustig moment. Kodde neemt de tijd om de ondernemer een realistisch beeld van het softwarepakket te tonen.
'In anderhalve week draaide het programma op mijn bedrijf'
'Dat nam niet eens zoveel tijd in beslag', lacht Van der Wal. 'Ik zei: laat mij nou eens zien hoe gemakkelijk en snel je met Suite MKB een offerte voor de aanleg van een tuin kunt maken. Dat deed Leo en het zag er eenvoudig uit. Daarna wilde ik zo snel mogelijk een afspraak inplannen en vervolgens ging het snel. Maarten kwam begin februari op een dinsdagochtend langs voor een demonstratie. 's Middags kreeg ik de kosten door en ik ben direct akkoord gegaan. Een dikke week later had ik het programma draaiend.'
Goede voorbereiding
'De implementatie bij Groenbouw Hoveniers was wel heel snel', vertelt Maarten van Eeden, consultant bij Become-IT. 'Dat was ook mogelijk doordat Frits zelf aan de slag ging met het systeem, er volop in dook en mogelijkheden uitprobeerde. Hij vulde het systeem zelf met zijn bedrijfsinformatie en leerde zo zichzelf al veel aan. Ik ben natuurlijk nog wel bij Frits geweest om delen van de implementatie te begeleiden, vragen te beantwoorden, de app te introduceren en uitleg te geven aan de medewerkers. Ook zij vinden het een duidelijk programma en dat zien we terug in het gebruik; de uren en het materiaalgebruik worden goed vastgelegd.'
Als voorbereiding schoonde Van der Wal zelf vooraf de productenlijst op en nam deze vervolgens op in het programma op. Nieuwe producten voegt hij gaandeweg het proces toe, net zoals vierkantemeterprijzen en andere vooraf bepaalde werkzaamheden met tarieven.
Become-IT monitort het gebruik van Suite MKB en ziet zo al snel of de ondernemer of onderneming alle mogelijkheden optimaal gebruikt. De medewerkers van het softwarebedrijf signaleren waar de gebruiker mogelijkheden laat liggen en begeleidt het bedrijf daar vervolgens bij.
Zo min mogelijk handelingen
Groenbouw Hoveniers is in eerste instantie begonnen met de basismodules voor relatiebeheer, offreren, orderverwerking en facturatie. Hiertoe behoort ook het maken van weekplanningen en de koppeling met de boekhouding. Van der Wal: 'Mijn belangrijkste wensen waren het eenvoudig calculeren en het snel en eenvoudig opstellen van offertes met standaardteksten en zo min mogelijk handelingen. Daarnaast is de iDeal-betaalkoppeling in de facturen belangrijk. Facturen, ook met grote bedragen, worden nu veel vaker snel betaald.'
'Facturen voorzien van een iDeal-link worden veel sneller betaald'
Op het moment van schrijven werkt Van der Wal een dikke maand met het pakket. 'Ik vind het heel fijn werken. Natuurlijk moet je in het begin even zoeken naar de verschillende functionaliteiten, maar Become-IT is goed bereikbaar via de telefoon en ik word snel op weg geholpen.' Ook zijn medewerkers zijn tevreden met Suite MKB. Ze zien eenvoudig en snel wat de planning is en waar ze naartoe moeten, inclusief link naar Google Maps. Het scherm voor het registeren van de uren en de gebruikte materialen blijkt toegankelijk en gemakkelijk te gebruiken.
Geen werkbriefjes meer
'Ook voor een relatief klein bedrijf levert werken met Suite MKB een hoop tijd op', zo ervaart Van der Wal. 'Wij werken bijvoorbeeld vaak op regiebasis, waarbij we achteraf factureren en worden betaald. Doordat de medewerkers de uren en materialen registreren, hoef ik achteraf geen werkbriefjes meer te controleren; ik beschik direct over de benodigde gegevens. Met een paar klikken is vervolgens de factuur gemaakt, inclusief iDeal-betaallink.'
Frits van der Wal (l) en Maarten van Eeden
Hij legt uit: 'Achter de offertes die opdrachten zijn geworden, zitten werklijsten voor werkvoorbereiding, inkoop en planning. Dat maakt het inplannen en uitvoeren eenvoudig en snel. Het is ook mogelijk foto's bij te voegen. Het is kortom een overzichtelijk en compleet programma. Mogelijk breid ik over een paar maanden uit met servicemeldingen. Daarmee kan de klant direct vragen stellen en kun je werkopdrachten doorgeven. Ook de abonnementenmodule voor onderhoudscontracten is interessant.'
Van Eeden: 'Tijdens de demo krijgen wij al snel inzicht in de digitale vaardigheden van degene die met Suite MKB gaat werken; daar stemmen we ons aanbod op af. Frits heeft dat inzicht wel; hij was in zijn vorige pakket al gewend met calculaties te werken. Doordat hij er ook de tijd voor neemt, kan de implementatie snel gaan.' Van der Wal vult aan: 'In mijn beleving moet je ook voor verandering open wíllen staan. Ik wil juist gaan calculeren omdat ik weet dat het me veel tijd bespaart als de basis eenmaal goed is. Op termijn heb je er veel profijt van. Dat hoor ik ook van collega's.'
Dit artikel verscheen in april 2023 in Vakblad De Hovenier, lees het hier: https://www.vakbladdehovenier.nl/article/42433/snelle-implementatie-bij-groenbouw-hoveniers
Artikelen

Door Yannick Baay | GreenPro op 24-02-2023
Ketenintegratie bevorderen met een centrale productbibliotheek
Become-IT, leverancier van bedrijfssoftware Suite MKB heeft op de Groene Sector Vakbeurs een innovatief concept gepresenteerd. Het doel? “Ketenintegratie voor de hele Nederlandse groensector, door leveranciers en fabrikanten te koppelen aan klanten”, legt initiatiefnemer Leo Kodde uit.
Die ketenintegratie heeft de vorm van een landelijke bibliotheek. Dat idee bestond al langer en is geïnspireerd op andere sectoren waarin BecomeIT actief is. Kodde geeft aan dat de techniek afgelopen jaar ontwikkeld is. “Nu ligt de focus op het vullen van de bibliotheek, en het inrichten bij de gebruikers van Suite MKB.”
Het team van Become-IT
Op de beurs heeft Become-IT leveranciers en fabrikanten uitgenodigd om aan te sluiten bij de bibliotheek. “De eerste deelnemer was Suslight, als pilot om het proces goed neer te zetten en om te demonstreren hoe het werkt”, vertelt Kodde. “Het is goed opgepakt, de eerste reacties waren heel positief en ruim 20 bedrijven sloten zich direct aan via onze website. Als meerdere toonaangevende merken laten zien dat ze meedoen, is het voor ons makkelijker om meer deelnemers te vinden.
De bibliotheek van Suite MKB
Het grotere doel van de bibliotheek is ketenintegratie. “Hoveniers die een offerte maken voor hun klanten, hebben daarvoor producten nodig van verschillende leveranciers. Als je die productinformatie zelf invoert, is dat foutgevoelig en het kost ook nog eens veel tijd. Ook moet je zeker weten dat alle prijzen up-to-date zijn. Op dit moment werken veel hoveniers daarom met Excelbestanden van hun leveranciers die handmatig worden ingelezen. Dit hele proces kon in onze ogen veel soepeler.”
De oplossing: een bibliotheek waarin leveranciers en fabrikanten hun assortiment kunnen plaatsen. “Hoveniers zoeken in de bibliotheek naar artikelen en gebruiken die in offertes en orders. Zie het als een grote digitale catalogus!” Het feit dat de bibliotheek actueel is qua assortiment en prijzen, maakt het aantrekkelijk voor hoveniers, verwacht Kodde. “Het is een makkelijke manier om hoveniers te verbinden met aanbieders en andersom ook voor aanbieders om nieuwe klanten te vinden.”
‘Met onze bibliotheek willen we de sector helpen digitaliseren’
Blik op de toekomst
Waar het vullen van de bibliotheek in volle gang is, heeft Kodde zijn blik al gericht op het volgende station in de ketenintegratie. “Als we de bibliotheek draaiende hebben met een mooi aanbod, zijn er ook al nieuwe plannen. We willen hoveniers en leveranciers ondersteunen door het inkoopproces te digitaliseren. Stel je voor: je maakt je offerte op met de actuele informatie uit de bibliotheek, krijgt een akkoord op die offerte en bestelt dan meteen alle benodigde materialen bij die leverancier met een digitale inkooporder.”
Kodde legt uit dat de inkoop voor veel hoveniers nogal wat voeten in de aarde heeft. “Mailen, bellen, whatsappen of langsgaan: als je dat bij elke leverancier op een andere manier doet, kost dat veel tijd. De leverancier voert orders in om ze te verwerken, en deze zogenaamde ‘order-entry’ kost tijd en is foutgevoelig. Als we dat proces digitaliseren, heeft iedereen daar voordeel van. Dat zou top zijn, en een heel goed voorbeeld van verdere ketenintegratie.”
Uiteindelijk hoopt Kodde dat er zó veel bedrijven meedoen met de bibliotheek, dat achterblijven geen optie meer is. “Het is een win-win situatie en de tijd is er rijp voor.”
Meer informatie? https://bibliotheek.suite-mkb.nl
Dit artikel verscheen in februari 2023 in GREENPRO ONLINE, je kan dit hier online lezen (pag. 72+73): https://www.greenpro-online.nl/magazines/nr-01-2023/
Artikelen

Door Heidi Peters | Vakblad De Hovenier op 19-01-2023
Bedrijfsprocessen moeten door goede software ondersteund worden
Van de hoveniersbranche wist hij tot voor kort niet heel veel, van ondernemen echter wel. Erik Schuckink Kool zag dat veel hoveniersbedrijven qua organisatie en groei haperen bij een bepaalde omvang, en zag kansen. Mits ondersteund door een goed automatiseringssysteem. 'Suite MKB bevindt zich op de goede golf.'
In de afgelopen tweeënhalf jaar nam Erik Schuckink Kool drie hoveniersbedrijven over. Van groen had hij niet direct veel kennis, van ondernemen wel. 'Hoveniersbedrijven zijn, naar mijn persoonlijke ervaring, goed in hun werk, maar niet zo goed georganiseerd,' vertelt Schuckink Kool. 'Ik had het vermoeden dat dit met digitalisering van processen een stuk beter kon en dat ben ik vervolgens gaan onderzoeken. Ik zag dat hoveniersbedrijven organisatorisch niet verder kunnen groeien dan acht à tien mensen personeel, zonder een goed bedrijfsbureau te hebben dat de bedrijfsprocessen ondersteunt.'
Goede structuur essentieel
Het viel de investeerder ook op dat de eigenaar niet altijd ook ondernemer is. 'Ik kwam erachter dat hoveniers vaak in loondienst starten, later voor zichzelf beginnen, tijdens de groei van hun bedrijf wat mensen aannemen en daarmee ineens ook manager zijn en te maken krijgen met bedrijfsprocessen. Toen ik dat inzag, zag ik voor mezelf een kans en heb ik onderzocht wat er nodig is om die bedrijfsprocessen te ondersteunen. Zo ben ik bij Leo [Kodde] van Become-IT terechtgekomen, om te onderzoeken wat er kan en hoe dat het beste ingericht kan worden.'
Become-IT is de ontwikkelaar van Suite MKB, het softwareprogramma dat inmiddels een stevige positie heeft verworven in onder meer de groensector. Schuckink Kool werd tijdens zijn onderzoek door een collega-hovenier op het programma gewezen. Inmiddels is Schuckink Kool aandeelhouder van Groenhelden Services uit Hoek van Holland, Wijsman Hoveniers uit Bleiswijk en Van Marwijk Groep uit Wassenaar. Deze laatste heeft meerdere vestigingen, wat weer een wat andere vraagstelling meebracht ten aanzien van de software van Become-IT.
'De keuze voor Suite MKB was al gemaakt voor ik een hoveniersbedrijf had'
'Vanaf de start wilde ik een goede structuur neerzetten. Anders hoef je er niet aan te beginnen,' vindt Schuckink Kool. 'Met dat in het achterhoofd, kwam Suite MKB er verreweg het beste uit. En het meest flexibel, met name in de inrichtingsmogelijkheden en het per module kiezen van je pakket. De modules communiceren met elkaar, waardoor het hele werkproces werkt op basis van dezelfde invoer. Daar ga je heel veel profijt van hebben. Bovendien heeft Suite MKB de Plus-module voor bedrijven met meerdere administraties of vestigingen. Dus de keuze voor Suite MKB was al gemaakt, voordat ik een hoveniersbedrijf had overgenomen.'
Leveranciersbibliotheek
Leo Kodde, directeur van Become-IT: 'Ketenintegratie is een thema dat in het komende jaar een belangrijk thema voor ons is. Wij hebben een bibliotheek ontwikkeld waarin artikelen van leveranciers komen te staan. Hiermee kunnen hoveniers sneller offreren, inkopen en factureren. Het is een innovatief idee voor de groenbranche, waarmee wij bedrijven willen helpen efficiënter samen te werken.'
Implementeer module voor module
'Zo'n bibliotheek scheelt mij tijd omdat het assortiment en de prijzen actueel zijn en er minder fouten worden gemaakt,' vertelt Schuckink Kool. 'In mijn carrière ben ik ook actief geweest in de IT en ik ben erg enthousiast over Become-IT. In de automatisering is er ongeveer elke zeven jaar een nieuwe golf waar te nemen in de ontwikkeling en ik zie dat Suite MKB op de juiste, de laatste golf, meebeweegt. Het pakket is web-based, ontwikkelt actief en wordt maandelijks geüpdatet. Er is ook weinig kans op storingen met andere systemen omdat je, naast bijvoorbeeld Exact, maar één programma hebt.'
'Geef jezelf de tijd om Suite MKB te leren kennen, dan heb je er het meeste profijt van'
Vlotte implementatie
In de drie hoveniersbedrijven werken nu een kleine zestig mensen met Suite MKB. 'Door alleen de modules toegankelijk te kunnen maken die men nodig heeft, blijft het overzichtelijk,' vertelt Schuckink Kool. 'Mensen vinden het fijn om werkinstructies te kunnen lezen en uren en materialen in te vullen in de app. Iedereen is altijd up-to-date. Mensen met een administratieve rol schrikken niet van een module meer of minder. Overigens is het ook fijn dat het mogelijk is om opmerkingen door te geven die vrij snel door Become-IT worden opgepakt. Gun jezelf de tijd om het pakket zo goed mogelijk te leren kennen en stap er module voor module in. Dan heb je er het meeste profijt van.'
Erik Schuckink Kool
De + van de Plus-module
De implementatie liep, ondersteund door Jesse Roozeboom van Become-IT, goed. De laatste implementatie vond Schuckink Kool het meest spannend, omdat de Van Marwijk Groep bestaat uit meerdere businessunits op één adres, met hun eigen werkzaamheden en huisstijl terwijl er wel één medewerkersgroep is met één centrale planning. Hiervoor heeft Become-IT de Plus-module. Een 'enterprise'-module om Suite MKB te koppelen aan meerdere huisstijlen. 'Zo is er slechts één Suite MKB-omgeving nodig voor centraal relatiebeheer, productbeheer en planning en tegelijk kunnen daarin de stromen van offertes, projecten, orders en facturen per administratie ingericht worden,' aldus Roozeboom.
Plantenmodule
Een wens van Schuckink Kool was een plantenmodule voor alle bedrijven. 'Het kost even tijd om je erin te verdiepen, maar uiteindelijk is het wel heel prettig dat je bij elke klant weet wat er geplant is en waar die plant staat. Inmiddels is deze module er en gebruiken we die ook. Dat vind ik wel een duidelijk verschil met andere softwareleveranciers. Veel bedrijven zeggen van alles toe en misschien komt het ooit ook wel, maar dan duurt het jaren.' De nieuwe module Planten van Suite MKB bevat een database met negenduizend planten met foto's en de Nederlandse en Botanische naam. Per klant is het mogelijk een plantenlijst met vakindeling te maken en deze toe te voegen aan de offerte.
Schuckink Kool: 'Wat ik leuk vind aan IT, gecombineerd met bedrijfsprocessen, is dat je het samen oppakt, in welke branche dan ook. Daarin kunnen Become-IT en ik elkaar goed vinden.'
Dit artikel verscheen in januari 2023 in Vakblad De Hovenier, lees het hier.
Blogs

Door Willemijn van Iersel op 12-01-2023
Leo Kodde praat in Podcast over ketenintegratie
Leo Kodde signaleert dat er in de Groene Sector eigenlijk nog weinig wordt samengewerkt door producenten én hoveniers in de keten. Een tuintegel wordt van fabriek tot in de tuin meermaals handmatig ingevoerd. Kortom dubbel werk. Niemand houdt van dubbel werk en zeker softwareontwikkelaar Kodde niet. Hij pleit dan ook voor ketenintegratie, waarmee we als sector weer een stukje slimmer automatiseren.
Vanuit ‘De Groene Keet’ van Vakblad De Hovenier heeft eigenaar Leo Kodde een gesprek met Willemijn van Iersel over het bevorderen van ketenintegratie in de groene sector.
Of klik hier voor de podcast.
Artikelen

Door Julie Sudmeier (GreenPro) op 27-12-2022
Met Suite MKB zet H2groen de volgende stap
Become-IT biedt bedrijfssoftware voor MKB-bedrijven. Onder de naam Suite MKB helpen ze met de automatisering van bedrijfsprocessen. Joost van den Berge, werkvoorbereider binnen H2groen, vertelt over zijn ervaringen met Become-IT en Suite MKB. Daarnaast vertelt Anton Verlek, consultant bij Become-IT, over zijn ervaringen rondom de samenwerking met H2groen. Van den Berge vertelt: “We waren al langer bezig met het zoeken naar een goed programma. Een collega zocht het internet af en kwam bij Become-IT terecht. Via een demo-aanvraag kwamen we in contact met Anton.”
Become-IT gebruikt het woord ‘samenwerking’, omdat het bedrijf veel waarde hecht aan de input die de klant levert. Verlek vertelt: “We werken veel samen met bedrijven uit de groensector. Aangezien we zelf geen hoveniers zijn, zijn we afhankelijk van de input die zij leveren. Wanneer we goed contact hebben met de klant en makkelijk kunnen overleggen, is een fijne samenwerking vanzelfsprekend. H2groen is de 100ste hovenier waar we mee samenwerken!”
De buitendienst werkt met de app
Overzicht kwijt
Voor het gebruik van Suite MKB was er veel minder overzicht. Zo vertelt Van den Berge: “We waren op zoek naar een pakket dat zo goed mogelijk aansluit bij onze wensen. Hiervoor werkten wij namelijk met een programma dat al wel veel onderdelen van het bedrijfsproces bevatte. Maar daarin liepen we al snel tegen problemen aan. Er was geen contact mogelijk via het programma, waardoor er andere platforms bij kwamen kijken. Zo stond alles niet meer op één plek en was het overzicht gauw kwijt.”
Helderheid en eerlijkheid bieden
Become-IT weet goed wat ze kunnen aanbieden. Verlek vertelt: “Mijn taak is om helderheid te bieden over de mogelijkheden en geen valse verwachtingen te scheppen. Daarnaast zijn wij eerlijk over de functies die wij niet hebben en proberen in die situaties in mogelijkheden te denken. Deze informatie kan de klant meenemen in hun afweging om Suite MKB te gebruiken.” Van den Berge reageert hierop: “Become-IT kwam na wat ze beloofden, waardoor wij snel vertrouwen hadden in het bedrijf.”
‘Goede communicatie is de sleutel tot een succesvolle implementatie!’
Joost van den Berge, werkvoorbereider bij H2groen
Succesvolle implementatie
De implementatie van Suite MKB bij H2groen ging erg soepel. Zo vertelt Van den Berge over zijn ervaringen tijdens dit proces: “Het contact met Become-IT verliep snel en altijd met duidelijke antwoorden. Op de momenten dat iets niet helemaal duidelijk was, of dat we iets wilden aanpassen, stonden zij voor ons klaar. We zijn goed begeleid. En dat is ook nodig om de grote stap te nemen. De fijne communicatie heeft ervoor gezorgd dat het hele proces maar twee maanden heeft geduurd.”
Naast Van den Berge is ook het personeel zeer tevreden. Van den Berge vertelt: “Normaal als je een programma niet kent, gaat er een bepaalde tijd overheen voordat je weet hoe het werkt. Bij Suite MKB kom je al heel ver zonder enige kennis van het programma te hebben. In onze situatie is dat heel handig. Niet iedereen maakt namelijk even veel werkuren. Door wat kleine instructies van de mensen die Suite MKB al goed begrijpen, kan iedereen aan de slag. Het zorgt ervoor dat wij langer buiten kunnen zijn om de praktische zaken uit te voeren.
Met een implementatieperiode van slechts twee maanden is de samenwerking top.
Nieuws

Door GreenPro op 15-12-2022
Primeur: Suslight eerste leverancier in nieuwe bibliotheek Suite MKB
Voor een hoveniersproject zijn veel verschillende leveranciers nodig. Bestrating, beplanting, schuttingen en bijvoorbeeld verlichting. Het is voor hoveniers veel werk om alle producten van die leverancier up-to-date te houden qua assortiment en prijzen. Zeker afgelopen jaar waren er veel prijsschommelingen waardoor bij elke offerte de prijzen gecontroleerd moesten worden. Daarom ontwikkelde Become-IT een productbibliotheek in hun bedrijfssoftware (Suite MKB).
Product bibliotheek
In de bibliotheek komen alle producten van aangesloten leveranciers te staan. Hierin heeft Suslight de primeur door als eerste leverancier te zijn aangesloten op het systeem. Via een leveranciersportaal kan Suslight de producten bijwerken als er nieuwe producten of prijzen zijn. Bart van Schie van Suslight zegt dat dit een uitkomst is: ‘het werkt eenvoudig en digitaal’. Zo kun je onder anderen een afbeelding en link voor meer informatie per product instellen.
Gebruikers van Suite MKB kunnen in de bibliotheek hun eigen productenbestand samenstellen. Voordat ze het assortiment van bijvoorbeeld Suslight mogen zien, moeten ze een koppeling maken die door Suslight kan worden goedgekeurd via het leveranciersportaal. Daarna kunnen ze zich abonneren op die producten in de bibliotheek en deze vervolgens gebruiken in offertes, orders en facturen. Dit werkt allemaal heel eenvoudig, bespaart overtypen en voorkomt fouten.
Suslight heeft de primeur om als eerste leverancier in de bibliotheek te staan, maar als het aan de klanten van Become-IT ligt, volgen er snel meer!
Altijd actuele prijzen
Als er een update is in de bibliotheek, wordt dat automatisch doorgevoerd in het productenbestand zodat de hovenier werkt met actuele prijzen. Per leverancier kan de hovenier instellen hoeveel korting ze krijgen op de adviesverkoopprijs. Hierdoor heeft de hovenier direct inzicht in de marges en controle bij het plaatsen van bestellingen.
Ketenintegratie
Leo Kodde, eigenaar van Become-IT vertelt: ‘wij hebben voor 2023 de focus gelegd op ketenintegratie in de groene sector door de samenwerking tussen leveranciers en afnemers te digitaliseren. De eerst stap hierin is de product bibliotheek en de laatste stap digitale uitwisseling van bestellingen. De Groene Sector Vakbeurs staat voor ons in het teken van ketenintegratie’.
Ben je leverancier voor de groene sector en wil je meer weten over de bibliotheek in Suite MKB? Become-IT is te vinden in hal 2 op de Groene Sector Vakbeurs van 10 t/m 12 januari, of neem direct contact met ze op!
Dit artikel verscheen in December 2022 op GreenPro Online, lees het hier: https://www.greenpro-online.nl/artikel/primeur-suslight-eerste-leverancier-in-nieuwe-bibliotheek-suite-mkb/
Nieuws

Door Willemijn van Iersel | Vakblad de Hovenier op 09-12-2022
Suite MKB maakt koppeling met Cash & Carry's
Samenwerking TSD en Become-IT
Become-IT werkt verder aan ketenintegratie door een nieuwe samenwerking met TSD IT. Het softwareprogramma Suite MKB breidt steeds verder uit. Na samenwerkingen met Cash & Carry Veluwe Plant en een nieuwe plantenmodule zet Become-IT de volgende stap met deze samenwerking.
Hoveniers zullen TSD vooral kennen van de 3D tekensoftware, maar een grote specialisatie van het bedrijf is de boomkwekerijsector. Het softwarepakket WinTree wordt door kwekers en ook veel Nederlandse Cash & Carry's gebruikt. Become-IT zag hierin een gemeenschappelijk belang en zette de eerste stap voor een samenwerking.
Suite MKB gaat koppelen met de TreeCommerce Messenger van TSD.
Samenwerken in de keten
Leo Kodde: 'Wij zijn begonnen met de plantenmodule en de samenwerking met Veluwe Plant. Vervolgens stelden wij onszelf de vraag hoe sluiten we nu al die andere Cash & Carry's aan? Door de koppeling met softwarepakket WinTree te maken slaan we nu een grote slag. Ons doel is ketenintegratie, de keten aan elkaar verbinden zodat partijen zo min mogelijk dubbel werk gaan doen. Eenvoudiger en efficiënter werken voor iedereen eigenlijk.' Kodde vervolgt: 'Binnen de installatietechniek en bouwsector zijn ze in de ketenintegratie al een stuk verder. Wij willen door onze samenwerkingen ook de groensector naar een hoger efficiëntie niveau tillen.
Ons doel is ketenintegratie, de keten aan elkaar verbinden zodat partijen zo min mogelijk dubbel werk gaan doen
Dubbel handwerk vereenvoudigen
Gert Koster van TSD IT: 'We zien dat orders steeds kleiner worden, zowel bij hoveniers als bij de Cash & Carry. Kortom er zijn meer orders met minder grote volumes, dat betekent extra werk. Koppelen door automatisering scheelt aanzienlijk in het werk. Dubbel werk wat eigenlijk door beide partijen wordt gedaan, wordt zo weggenomen.' Kodde: 'Je ziet dat er nog veel handwerk is in de keten. Orders die moeten worden overgetypt, kleine foutjes sluipen er al gauw in. Met integratie verminder je ook die faalkosten.' Kodde: 'En daarnaast is het fijn dat onze klanten in de loop van 2023 eenvoudig bij veelal alle Nederlandse Cash & Carry's integraal een prijsaanvraag kunnen doen en bestellen door middel van de Suite MKB bedrijfssoftware.'
Dit artikel verscheen in December 2022 in Vakblad de Hovenier, lees het hier: https://www.vakbladdehovenier.nl/article/41356/software-become-it-maakt-koppeling-met-cash--carrys
Artikelen

Door Stad In Bedrijf op 03-11-2022
Door Suite MKB meer tijd voor de tuin
Voorheen werkte Steengoed! hoveniers ‘ouderwets’ met Word en Outlook en was het maken van offertes hierdoor tijdrovend. Sinds 2017 werken Nico Visser en zijn personeel met de Suite MKB van Become-IT. “Ik zou niet meer anders willen.”
HARDERWIJK – Steengoed! hoveniers is een middelgroot hoveniersbedrijf met 15 man personeel. Dat betekent behoorlijk veel werk op kantoor en dat wilde eigenaar Nico Visser graag vereenvoudigen. “Ik wist van het bestaan van automatisering voor hoveniers, maar dacht dat dit alleen bedoeld was voor grotere bedrijven. Leo Kodde van Become-IT heeft ons destijds benaderd omdat hij dacht dat zijn bedrijfssoftware goed bij ons past. Hij heeft bij ons een duidelijke uitleg gegeven en we zijn samen aan de gang gegaan.”
Het maken van offertes is door het systeem grotendeels geautomatiseerd. De klant kan online akkoord geven waarna de offerte wordt omgezet in een order, die wordt ingepland in het plansysteem. Visser: “Offertes maken was niet leuk om te doen, maar is nu wel veel leuker geworden. Ik ben bijna 55 en kan er goed mee werken, maar de jongere generatie – mijn dochter Amber – kan nog meer uit het systeem halen. Het werk is zo 75% eenvoudiger, dit scheelt 1 a 2 FTE op kantoor. De tijd die we besparen houden we over voor wat we leuk vinden om te doen: mooie tuinen ontwerpen en aanleggen.” Inmiddels werkt het hele bedrijf met Suite MKB: op kantoor en ook het personeel buiten, al kan daar nog winst worden geboekt. „Het systeem voorkomt dat je fouten maakt of dingen vergeet en dwingt ons op een positieve manier anders en beter te werken. Ik zou niet meer zonder kunnen en willen.”
Consultant Jesse Roozeboom van Become-IT heeft 2,5 jaar geleden het omzetten naar de web-based versie begeleid. “Het is best een overgang geweest, maar de persoonlijke ondersteuning staat dan centraal.”
Visser: ,,Als er wat is, kun je altijd even bellen en is er altijd iemand aan de telefoon om vriendelijk en snel te helpen. Online werkt het systeem nog beter samen; je kunt het op verschillende manieren benaderen en met meerdere mensen tegelijk.’’
Doordat het web-based is, kun je overal inloggen via de browser; op de tablet, smartphone en pc. Roozeboom: “Het systeem is heel persoonlijk en flexibel ingericht; het sluit hierdoor aan bij de bestaande bedrijfsprocessen zodat de klant wordt ontlast. Het vereenvoudigt en geeft overzicht. Wat niet relevant is, hoef je niet te zien, zodat het gebruiksgemak zo hoog mogelijk is. Wij zijn constant met klanten – ook bij vakmensen in andere branches draait het systeem – in gesprek om het door te ontwikkelen.”
Visser: “Ik kan elke mkb’er dit systeem aanbevelen.”
Dit artikel verscheen in Oktober 2022 in Stad In Bedrijf, lees het hier: https://www.stadinbedrijf.nl/actueel/door-suite-mkb-meer-tijd-voor-de-tuin/
Nieuws

Door Fleur Dil | Vakblad De Hovenier op 01-11-2022
VeluwePlant als eerste aangesloten in plantenbank Suite MKB
Softwarebedrijf Become IT en groengroothandel VeluwePlant hebben de handen ineen geslagen. In de nieuwe planten module van het softwareprogramma Suite MKB, ontwikkeld door Become-IT, krijgen gebruikers nu ook inzicht in de beschikbaarheid van VeluwePlant.
Ketenintegratie
Afgelopen jaar heeft Become-IT een nieuwe plantenbank ontwikkeld. In deze plantenbank staan 9000 plantsoorten met foto’s en kenmerken. Deze plantsoorten kunnen gebruikt worden bij het maken van een plantenlijst bij een offerte. Wat nog ontbrak is de koppeling met plantenleveranciers. De behoefte van de klanten hierin is actuele informatie over de beschikbaarheid en prijzen van planten, ook het bestellen vanuit het systeem is een wens waarmee tijd bespaart kan worden.
Met VeluwePlant is de eerste samenwerking aangegaan om deze beschikbaarheid te integreren. Het mooie van deze samenwerking is dat er ketenintegratie ontstaat doordat systemen gekoppeld worden. Van prijsinformatie bij het maken van offertes door de hovenier tot het versturen van de inkooporder die automatisch bij de plantleverancier verwerkt wordt.
'Klanten zijn meteen geholpen. Daar gaat het ons tenslotte om.'
Meesters in de Tuin
‘De planten module is op het evenement Meesters in de Tuin voor het eerst gedemonstreerd,’ vertelt Leo Kodde van Become-IT. ‘Sindsdien is de module voor klanten beschikbaar.’ Klanten van VeluwePlant moeten wel eerst geaccordeerd worden om de uitbreiding met inzicht in de aantallen, prijs en de beschikbare maten te krijgen. Via Suite MKB kunnen klanten dan ook direct hun bestelling doen. ‘Op dit moment worden die bestellingen nog naar ons doorgemaild. Straks is het ook de bedoeling dat klanten rechtstreeks bij ons kunnen bestellen,’ aldus Van de Weerd.
Gebruiksgemak
Om de gegevens in de plantmodule up to date te houden, stuurt VeluwePlant regelmatig de data van de voorraden door. Gebruikers van het softwareprogramma Suite MKB kunnen hun pakket uitbreiden met de module planten. De eerste gezamenlijke klanten maken er inmiddels al gebruik van. Become-IT zal dit nog verder verbeteren en hoopt ook andere leveranciers van planten aan te sluiten. ‘De module Planten met beschikbaarheid zal ook op de Groene Sector Vakbeurs in januari gepresenteerd worden.’
Uiteindelijk draaien dit soort vernieuwingen om gebruikersgemak en efficiëntie, vindt Kodde. Het is een integratie die iedereen een hoop gedoe bespaart. ‘Geen belletjes en heen en weer ge-mail meer,’ zegt Bernard van de Weerd van VeluwePlant. ‘En klanten zijn meteen geholpen. Daar gaat het ons tenslotte om.’
Dit artikel verscheen in oktober 2022 in Vakblad De Hovernier, lees het hier: https://www.vakbladdehovenier.nl/article/40937/hiermee-hopen-wij-onze-klantenkring-nog-verder-uit-te-breiden
Nieuws

Door Alon Winnen (Letterdesk) op 27-10-2022
Na de zomer komt de speciale plantenmodule uit
Al ruim 20 jaar ontwikkelt en verkoopt Become-IT eigen bedrijfssoftware. Onder de naam Suite MKB helpen zij MKB-bedrijven met de automatisering van hun bedrijfsprocessen. Van facturen tot urenregistratie en van orders tot planning: met de bedrijfssoftware van Become-IT kan het allemaal. Leo Kodde, oprichter en eigenaar van Become-IT: “We draaien al jaren mee en helpen MKB’ers met advies op maat op het gebied van digitalisering. Wij spreken de taal.”
Er is veel mogelijk, het pakket is heel flexibel.
Become-IT helpt met Suite MKB vakmensen aan een oplossing die past bij hun branche, werkwijze en wensen. Zo doen ze dit ook voor hoveniers. Het basispakket voor hoveniers is gericht op orderverwerking, planning en facturatie. Hierbij kunnen hoveniersbedrijven gebruik maken van het klantenportaal en de app. Het hele pakket is uit te breiden met functies waar het bedrijf behoefte aan heeft. Kodde: “Denk aan projecten, offertes, calculaties, onderhoudscontracten, service en nog veel meer!”
Functies op basis van behoeften
Wil je overstappen op bedrijfssoftware? Dan is het volgens Kodde belangrijk om goed na te denken over je specifieke wensen. “Je kunt het pakket zo gek maken als dat je zelf wilt. Wil je bijvoorbeeld met calculaties gaan werken, of maak je gewoon platte offertes? Welke functies moet jouw pakket hebben? Maar ook: wat verwacht je van de leverancier? Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld al ver op het gebied van digitalisering. Voor hen is een leverancier met een goede helpdesk voldoende. Maar voor andere bedrijven is meer begeleiding nodig. Wat de situatie ook is: niet te moeilijk denken. Bedrijven geven aan wat ze nodig hebben, wij laten ze zien hoe het gaat werken!”
Eigenaar en oprichter Leo Kodde.
“Bedrijven geven aan wat ze nodig hebben, wij laten zien hoe het werkt.”
Handige hulpmiddelen voor hoveniers
Maar wat maakt Suite MKB nou zo aantrekkelijk voor hoveniers? Het systeem bevat een aantal handige functies. “Met calculaties maak je makkelijk en snel offertes”, legt Kodde uit. “Ga je als hovenier bijvoorbeeld een terras aanleggen? Dan geef je in hoeveel vierkante meter het is en de software rekent door wat de materiaalbehoefte, planning, kosten en opbrengsten zijn. Zo maak je consistent en snel offertes binnen je organisatie.”
Een andere belangrijke functionaliteit is de planning. “Met een centrale planning bespaar je veel tijd. De planningsoptie is het hart van ons systeem. De planning is driedelig: allereerst plan je medewerkers in, waardoor je inzicht hebt in capaciteit. Deze planning is ook meteen de urenregistratie, waardoor je een beeld hebt van alle gewerkte uren, overuren en verlof. Tot slot kunnen de gewerkte uren worden gefactureerd bij regieklussen. De driedelige planning is de essentie van het systeem.”
Naast planning is het orderproces essentieel. “Alle geschreven materialen, uren en machines komen op de order. De order wordt vervolgens een factuur.” Heb je andere specifieke wensen? Ook dat is geen probleem. “Denk aan aanbetalingen, vooraf betalen, een iDEAL-betaallink en een koppeling naar de boekhouding. Er is veel mogelijk, het pakket is heel flexibel.
Support en innovatie
Omdat Become-IT het gehele product in eigen huis ontwikkelt, zijn ze in staat snelle service te leveren. “De ene helft van het bedrijf houdt zich bezig met softwareontwikkeling, de andere helft geeft demo’s, richt het pakket in bij klanten en geeft ondersteuning. Wij vinden het belangrijk om altijd bereikbaar te zijn voor onze klanten. We zijn een klein bedrijf, waardoor we persoonlijke support kunnen leveren. Als een klant belt, weten we wie het is en kijken we meteen mee. En dat wordt beloond: recentelijk voegden we de honderdste hovenier toe aan ons klantenbestand. Een mooie mijlpaal!”
“Een ander leuk nieuwtje: we zijn hard bezig met de ontwikkeling van een plantenmodule. Deze komt na de zomer uit. Hoveniers laten klanten zo makkelijk zien welke planten er komen. Met onze eigen programmeurs blijven we ontwikkelen en staan we altijd klaar voor onze klanten!”
Dit artikel verscheen in September 2022 op greenpro-online.nl, lees het hier: https://www.greenpro-online.nl/artikel/na-de-zomer-komt-speciale-plantenmodule-uit/.
Artikelen

Door Stad In Bedrijf op 21-09-2022
Suite MKB voelt compact, maar is zeer compleet
Compact, maar toch compleet. Zo ervaart Vlinck als gebruiker de Suite MKB. Het bedrijf in beveiligings- en toegangstechniek werkt twee jaar met de bedrijfssoftware van Become-IT en is een tevreden klant.
RENSWOUDE – Jacco Vlastuin is in 2017 Vlastuin Beveiligingstechniek begonnen. In 2020 ging hij samen met compagnon Gerrit van Lagen verder onder de naam Vlinck. Na een tijdelijke ruimte in Putten is Vlinck in juni verhuisd naar een grotere locatie in Renswoude. Diverse medewerkers zijn familie van elkaar, maar ook de mentaliteit, sfeer en manier van werken typeert het familiebedrijf.
"We doen beveiligingstechniek en toegangstechniek van objecten, zoals bedrijfspanden, overheidsgebouwen, instellingen en woningen in het hogere segment", vertelt beveiligingsadviseur Erik Vlastuin. "Wij installeren en onderhouden de systemen; slimme toepassingen die je op afstand kunt bedienen. Een nieuwe ontwikkeling is thermische camerabeveiliging, waarmee je brand, maar ook personen kunt detecteren. Voor de recreatiebranche is een innovatieve oplossing de slagboominstallatie op basis van kentekenherkenning. Dit is ook toepasbaar bij bedrijven; gemak voor de bezoeker en de terreinbeheerder."
Vlinck is in twee jaar gegroeid van twee naar zes monteurs; ook zijn er nu twee werkvoorbereiders en twee sales medewerkers. "Onze wens was een softwarepakket waarin je de planning kunt maken, overzicht hebt van de projecten en monteurs uren kunnen boeken."
Erik Vlastuin (l) en Anton Verlek (r)
Gerrit van Lagen keek naar een gebruiksvriendelijk en betaalbaar systeem en kwam uit bij de Suite MKB van Become-IT. "Vlinck werkte nog niet met bedrijfssoftware. We hebben in twee gesprekken, destijds nog in Putten, het pakket doorgenomen en de wensen geïnventariseerd", zegt consultant Anton Verlek. "Vlinck was een start-up, maar we hebben gekeken naar de groei van het bedrijf. We hebben het systeem ingericht en de functionaliteiten worden van daaruit steeds beter ingezet. Het is standaard software met een flexibele inrichting die je kunt aanpassen aan de manier van werken. Gebruikers geven feedback over wat handiger is en wat we beter kunnen inrichten. Na meerdere sessies op locatie is de ondersteuning nu veel op afstand. Ook telefonisch kunnen we veel doen."
Erik heeft ‘elke dag schik’ van het online softwarepakket, dat ook via een app toegankelijk is. "Suite MKB is een standaard pakket, maar je hebt het gevoel dat het maatwerk is. Het voelt compact, maar is toch compleet. Je kunt er offertes in maken, foto’s meesturen en na een melding van akkoord inplannen naar een order. De klant ziet facturen en contracten in het klantenportaal en kan storingen of onderhoud melden. Offertes, orders en activa (type en merk toegangs- en alarmsystemen) zijn overzichtelijk in te zien. Het werkt perfect."
Ook de service van Become-IT spreekt hem aan. "De support is heel hoog. Je hoeft maar te bellen en de persoon lost het snel op. Als je ideeën aandraagt, wordt daar samen naar gekeken. Dat is hun kracht."
Dit artikel verscheen in September 2022 in Stad In Bedrijf, lees het hier:
Footer