Order

De module Verkooporder wordt gebruikt voor het invoeren en plannen van verkooporders. Een verkooporder bevat alle afspraken met uw klant voor het leveren van goederen en diensten (uren).

Een verkooporder kan ontstaan uit:

  • Losse invoer voor verkoop van producten
  • Losse invoer voor uitvoeren van servicewerkzaamheden
  • Een offerte die akkoord is
  • Een webshop order
  • Service interval van een abonnement

Het beginscherm van de module verkooporders bestaat uit een zoekscherm waarop alle openstaande orders staan. Een onmisbaar scherm voor orderplanners en de verkoopafdeling.

Zowel voor handelsbedrijven als dienstverlening is de verkooporder de basis van de planning. Het leveren van producten en inplannen van werkzaamheden wordt gedaan op de verkooporder. Zodra deze is verwerkt kan de factuur worden gemaakt.

Verkoopt u producten en maakt u gebruik van voorraad, dan wordt de economische voorraad van de producten bijgewerkt als de verkooporder in backorder wordt gezet. Economisch gezien staan deze producten gereserveerd voor deze klant. Zodra de verkooporder is verwerkt wordt de technische voorraad bijgewerkt.

Voor dienstverlening is de module Activiteiten essentieel, hiermee kunnen uren worden geboekt op de verkooporder / werkbon. Dit kan ook onderweg via de App. Bij de facturatie van de verkooporder kunnen deze uren worden meegenomen. Meer hierover bij de module Activiteiten online en bij de App omschrijvingen.



Bekijk ervaringen Gratis demo
Order
17.787

Software » Bedrijfssoftware » Verkoop

Order mogelijkheden & voordelen

Centrale planning van alle werkzaamheden
Boek materialen en registreer uren
Integratie tussen planning en realisatie
Optimaal proces van plannning tot facturatie
Deel informatie via Klantenportaal en App
Mis niks met een compleet digitaal overzicht en aansturing over alle werkzaamheden.

Toegepast bij

Leo den Boer & Zn. maakt gebruik van bedrijfssoftware Suite MKB. Lees hier zijn ervaring met de efficiënte online bedrijfssoftware voor afbouwbedrijven!
Leo den Boer & Zn.
Standaard
Leo den Boer & Zn.
INlicht is gaan werken met Suite MKB om altijd online te kunnen werken. Lees hier hun ervaring met Become-IT en de persoonlijke support die wij leveren!
INlicht
Standaard
INlicht
Schildersbedrijf Gouweleeuw uit Harderwijk kiest voor Suite MKB bedrijfssoftware van Become-IT. Van calculatie naar planning en factuur werkt alles online.
Schildersbedrijf Gouweleeuw
Standaard
Schildersbedrijf Gouweleeuw
Eenvoudig samenwerken met collega's en optimaal communiceren met de klant via het klantenportaal. De software van Become-IT geeft inzicht, bespaard tijd en werkt eenvoudig online.
FS Groen
Standaard
FS Groen
Flexibele hovenierssoftware om online offerte met calculaties te maken en door te zetten naar werkbon en factuur. Compleet pakket voor de hovenier gekoppeld aan Exact of SnelStart.
Haantje Hoveniers
Standaard
Haantje Hoveniers
Het team van Become-IT en de Groot Hoveniers zijn beide vooruitstrevend en dagen elkaar steeds uit voor een beter resultaat in software en professionalisering van het bedrijf. Samen blijven we groeien.
De Groot Hoveniers
Standaard
De Groot Hoveniers
Zeer uitgebreid softwarepakket voor hoveniers met functionaliteit van relatiebeheer, calculatie tot planning en facturatie. Ideaal voor de professionele hovenier.
Hoveniersbedrijf Stef
Standaard
Hoveniersbedrijf Stef
Van Herp Totaal Tuindesign
Standaard
Van Herp Totaal Tuindesign
Totaaloplossing voor hoveniersbedrijven. Become-IT levert software voor calculatie en facturatie. Daarnaast ondersteunen ze persoonlijk en helpen ook bij inrichting van email en onedrive.
Bast Hoveniers
Standaard
Bast Hoveniers
Het gemak van een online hovenierspakket met de flexibiliteit en persoonlijke ondersteuning van Become-IT zorgt dat je weer meer tijd hebt voor het werk in de tuin.
Gidding Hoveniers
Standaard
Gidding Hoveniers
Hoveniers Arjo
Standaard
Hoveniers Arjo
Veldman Hoveniers
Standaard
Veldman Hoveniers
Artikelnummer:
SMKB-7400
Branche(s):
Dienstverlening, Handel, Logistiek
Vereiste functie(s):

Recente verbeteringen van de functie:

Order/8271

Een order kan digitaal geaccordeerd worden door de klant via het klantenportaal. De handtekening die de klant dan geeft kan nu ook worden geplaatst op het rapport. Stel dat de order wordt gebruikt als weekstaat met de daarop de gewerkte uren dan kan hier ook de handtekening van de klant op worden gezet na accordering. Deze getekende weekstaat kan dan vervolgens mee als bijlage naar de factuur en ook daarmee worden samengevoegd als 2e pagina.

Op deze manier is het hele proces van orders accorderen papierloos, snel te verwerken en voor later aantoonbaar.

Order/8323

Vanaf nu is in de offerte en order een Relatie BTWgroep te kiezen. Dit wordt gebruikt - bij producten in combinatie met Product BTWgroep - voor het bepalen van het BTW-percentage.

Standaard wordt de waarde van de relatie overgenomen naar de offerte en order. Deze kan naar wens aangepast worden. De gekozen waarde wordt vanuit de offerte overgenomen naar de order en vanuit de order naar de factuur. Ook verzamelfacturatie houdt hier rekening mee, evenals het offerte- en orderrapport.

Voor bijvoorbeeld schilders is dit erg relevant, omdat in veel gevallen 9% btw gerekend mag worden, in plaats van het reguliere tarief van 21%. 

Daarnaast kan op deze manier al in de offerte of order gekozen worden om de btw te verleggen.

Order/8559

Wanneer je de module activiteiten niet hebt, toch het veld 'facturatietype' tonen. Alleen dan met alleen de waarden 

  • Aangenomen werk
  • Niet factureren.
Order/8582

Om de gewerkte uren op een order/werkbon te factureren kan je een groepeeroptie kiezen. Bijvoorbeeld per uurcode, medewerker of datum.

Hier is nu de optie 'Uren [uurcode] [datum] aan toegevoegd. Nog meer flexibiliteit in de keuze hierdoor.

Je kan de groepeeroptie per order kiezen of een algemene standaard instellen. Ook als je een algemene standaard hebt gekozen kan je hier per order nog van afwijken.

Order/8585

Vanaf nu is het mogelijk de werklijsten te exporteren naar Excel. Hierdoor kan de volledige werkvoorbereiding, materiaallijst en planning naar Excel worden gehaald voor verdere rapportage of deelmogelijkheden.

Als je geen gebruik maakt van Inkooporders dan kan het handig zijn om de materiaallijst naar Excel te halen en zo bij te houden wat is ingekocht of de lijst gebruiken om door te sturen naar je leverancier.

In de basis adviseren we de data zoveel mogelijk in het systeem te laten, de werklijsten zijn te openen in de online versie en in de app en dus voor iedereen beschikbaar. Hierdoor werk je ook altijd met actuele gegevens.

Order/8608

Vanuit de order kan je een planningsbericht sturen en vanuit de activiteit een infomail. Beide berichten komen bij de klant aan als een emailbericht. De afzender van dit emailbericht is nu de medewerker die het planningsbericht of de infomail heeft verstuurd.

Als de klant dan reageert op het emailbericht komt dit bij de juiste medewerker aan in plaats van op het algemene emailadres.

Order/8330

Er is een nieuwe factuuroptie bijgekomen om de orderbevestiging mee te kopiëren naar de factuur. Het gaat hierbij om orderbevestigingen die zijn ondertekend via het klantenportaal. De optie luidt als volgt: 'Getekende orderbevestiging kopiëren naar de factuur?'. Standaard staat de optie uit. In de instellingen van de order is deze optie standaard aan te zetten. 

Wanneer de factuur vervolgens wordt verstuurd, kan de ondertekende orderbevestiging als bijlage worden meegestuurd of worden samengevoegd met de factuur. De klant kan in beide gevallen gemakkelijk zien wat de herkomst is van de factuur. 

De optie werkt overigens los van factuuroptie 'Bestanden kopiëren naar de factuur?'. Met deze laatste optie worden samen te voegen documenten uit de order op dezelfde manier meegestuurd naar de factuur. Kies je voor beide opties, dan beslaat het factuurrapport de factuur zelf, de ondertekende orderbevesting en overige documenten.  

Order/8484

We hebben de termen 'Verkooporder' en 'Verkoopfactuur' aangepast in 'Order' en 'Factuur'. In de praktijk werden die termen meer gebruikt. Dit is in lijn met de termen 'Offerte' en 'Abonnement'.

De inkooporder heeft nog wel dezelfde naam.

Order/7821

Vanaf nu is het mogelijk de gewerkte uren in de vorm van een weekstaat op het verkooporder rapport te tonen. Deze weekstaat kan gebruikt worden voor het aftekenen van uren door de opdrachtgever.

De getekende weekstaat als bijlage worden samengevoegd met de verkoopfactuur via de pdf samenvoegfunctie.

Order/8165

Als je werkt met de module Klantenservice dan kan je vanaf nu snel servicemeldingen van klanten inplannen op een verkooporder in de app.

Alle openstaande servicemeldingen staan onder elke verkooporder, via een + teken kan je de servicemelding koppelen aan de verkooporder waar je mee bezig bent. Hierdoor wordt een nieuwe groep gemaakt waarop uren en materialen kunnen worden geboekt die van toepassing zijn op de servicemelding.

Als een servicemelding is gekoppeld aan een verkooporder groep dan wordt de servicemelding automatisch op verwerkt gezet. De opvolging gaat dan verder op de verkooporder. De klant kan in het klantenportaal zien dat de servicemelding is opgepakt en kan doorklikken naar de verkooporder voor meer informatie.

Dit werkt super handig, zeker bij periodiek onderhoud waarbij openstaande meldingen kunnen worden opgepakt en verwerkt.