Kleurenkiezer voor capaciteitsplanning

Voor het instellen van een kleur hebben we een nieuwe kleurenkiezen in gebruik genomen. Hiermee kan je eenvoudig een kleur instellen door de kleur te kiezen of door een html kleurcode op te geven.

De nieuwe kleurenkiezer wordt gebruikt bij uurcodes (voor kleuren in de planning), kleurinstellingen (bijvoorbeeld de tekstkleur) en bij de relatie (ook voor visualisatie in de planning).

Informatie over dit ontwikkelpunt

Onderwerp
Waarde
Info
Ontwikkelpunt
5972
 
Ontwikkeld op
29-03-2018
 
Ontwikkeld in versie
8.4.0
Versie gereleased?
Ja
 
Release datum
25-06-2018
 

Module

Software
Administratie
Become-IT
14,28 mnd
Activiteiten
14.280000

Software » Bedrijfssoftware » Administratie
De module Activiteiten geeft u actueel inzicht in alle werkzaamheden en afspraken. In combinatie met de App heeft u geen papieren urenbriefjes meer nodig.
5308 keer bekeken
Dienstverlening
Planning

Meer...

Versie v9 / 6528
De weekplanner is er nu ook per medewerker. Deze lijkt veel op een standaard agenda. U ziet de dagen horizontaal en verticaal de uren van de dag. Activiteiten worden hierop als blokken weergegeven.

Linksboven kan gewisseld worden tussen de weken. Door op de datum te klikken voeg je een nieuwe activiteit toe en door op een activiteit te klikken gaat u naar de details met daarop de dagplanner.

De kleuren van de activiteit zijn gebaseerd op de kleur van de uurcode of relatie, verder wordt in het vakje kort informatie gegeven over de activiteit.

Een belangrijk scherm voor planners en ook voor medewerkers om hun eigen planning visueel in te zien.
Versie v9 / 6321
Sommige hoveniers gebruiken het jaarurenmodel, hiermee worden uren gespaard voor de winter. In het jaarurenmodel wordt 7.4 uur per dag geschreven terwijl er 8 uur gewerkt wordt. Deze 0.6 uur wordt opgespaard en kan in de winterperiode worden opgenomen.

In de module activiteiten kan met een instelling het jaarurenmodel worden geactiveerd en worden alle registraties en rapportages hierop aangepast.
Activiteiten (uren) registreren is nog nooit zo eenvoudig geweest. Via verschillende routes kan een activiteit worden aangemaakt. Zoals vanaf een verkooporder via het beschikbaarheid scherm of vanaf de tijdbalk op de dagplanner of vanaf de weekplanner.

In alle gevallen kom je op het activiteit detailscherm waarop je alle velden van een activiteit kunt wijzigen. Handig is de dagplanner die direct in beeld is en ook het koppelen van een collega als je in teams werkt.

Een activiteit kan de status voltooid hebben als de activiteit is uitgevoerd en verwerkt als de uren ook weggeschreven of gefactureerd zijn.

Veel planners zullen hier dagelijks mee bezig zijn, daarom is het scherm snel en overzichtelijk en zijn er veel mogelijkheden om terug te gaan naar de bron, weekplanning etc.

Heerlijk om mee te werken en volledig geintegreerd met de rest van het systeem zoals de App.
Activiteiten worden veelal gebruikt voor urenregistratie en planning van personeel. Bij bedrijven waar samengewerkt wordt in teams is het handig als je collega's kunt koppelen aan je activiteit. Die collega's krijgen dan exact dezelfde activiteit en zijn dan dus ook direct ingepland.

De activiteit die als eerste wordt aangemaakt is de hoofdactiviteit, vervolgens kan je één of meerdere collega's selecteren. In de dagplanners van je collega's zie je direct of het uitkomt, super handig!

Eigenschap van koppelen is dat alles hetzelfde is, dus de datum, starttijd en duur van de activiteit, en ook de uurcode en omschrijving. Stel dat een collega toch langer op de klus zit of hij moet boeken onder een andere uurcode dan moet de koppeling weer verbroken worden. In de App kan die collega zijn eigen activiteit weer loskoppelen van de hoofdactiviteit en daarna kan deze naar wens aangepast worden.

Koppelen is een handige manier om snel te plannen en uren te schrijven.
De dagplanner is een geweldig instrument voor snel overzicht in de activiteiten van de medewerker. Als planner wil je graag weten welke activiteiten een medewerker nog meer heeft die dag en of er nog ruimte is.

Visueel is direct zichtbaar waar ruimte is in de planning van die dag. Door de geplande of gewerkte uren in te vullen wordt het balkje langer of korter vanaf de starttijd.

Met de + en - knop kan de activiteit worden verplaatst naar de volgende of vorige dag.

Naast de naam van de medewerker zie je het totaal ingeplande aantal uren ten opzichte van de contracturen van die medewerker op die dag. Uren kunnen per kwartier gepland worden.

Het gekleurde vakje is de activiteit die op dat moment in beeld is, als je klikt op een ander blokje kan je snel wisselen. In de niet actieve blokjes wordt kort informatie over die activiteit weergegeven.

Je kan aan het begin op de grote + klikken om een activiteit toe te voegen of door in de voetbalk te klikken op een bepaald tijdstip.

Er zijn instellingen voor tijdstip begin/eind van de dag, begin/eind werkdag en begin/eind lunch.

We zijn zelf zeer tevreden over de dagplanner en hopen u ook!
Versie v9 / 6527
Speciaal voor de planner / werkvoorbereider is het beschikbaarheid planscherm. Op dit scherm zie je in één keer van alle medewerkers of ze nog ingepland kunnen worden.

Een rood vakje geeft aan dat de dag volledig ingepland is. Een oranje vakje geeft aan dat er nog ruimte is en groen vakje geeft aan dat de dag nog volledig vrij is.

In het vakje staat het aantal ingeplande uren / contract uren.

Een vakje met een rand/schaduw geeft aan dat er op die dag activiteiten zijn ingepland met dezelfde bron. Dit is handig als je meerdere dagen op hetzelfde project zit.

Door op een vakje te klikken wordt er een activiteit aangemaakt voor die dag/medewerker combinatie. En met de weekkiezers kan je door de weken bladeren.

Snel, helder en precies wat je nodig hebt als planner!
Een lijst die veel opgevraagd wordt is de lijst met activiteiten (uren etc.). Een activiteit is in de basis altijd gekoppeld aan een medewerker en relatie. Als u de module projecten gebruikt kan deze ook gekoppeld zijn aan een project.

Vanuit die 3 perspectieven kan nu de lijst met activiteiten worden opgevraagd. In die lijst staan de activiteiten aflopend gesorteerd en kan worden doorgeklikt naar de activiteit of bron.

Activiteiten worden ook vaak gekoppeld aan een bron. Binnen Suite MKB zijn 10 bronnen, denk aan servicemelding, offerte, order en abonnement. Op die manier kunnen uren nog beter gekoppeld worden. De uren van een bron worden altijd getoond op het tabblad 'Activiteiten' bij die bron.
Het nieuwe webbased planscherm wordt steeds mooier! Nadat we hard gewerkt hebben aan de visualisatie van alle medewerkers en werkzaamheden gaan we nu verder met het interactief maken.

In deze versie van het planscherm is nieuw:

1. Activiteit toevoegen
2. Bladeren door de weken met pijltjestoetsen op het toetsenbord, met CNTR ingedrukt ga je 5 weken voor- of achteruit
3. Activiteit bewerken in popup
4. Uitgebreid activiteit bewerken
5. SMS alarm naar de monteur bij wijziging planning of activiteit met prioriteit
6. Interval voor automatisch vernieuwen van het planscherm
7. Verwijderen van een activiteit
8. Alle logica ingebouwd voor het kiezen van uurcodes en boeken van uren en wijzigen van statussen

De online versie van het planscherm kan nu actiever in gebruik worden genomen en is ook zeer geschikt om in de kantine of hal op een LCD te plaatsen. Hierdoor heeft iedereen overzicht over de planning.
Voor het instellen van een kleur hebben we een nieuwe kleurenkiezen in gebruik genomen. Hiermee kan je eenvoudig een kleur instellen door de kleur te kiezen of door een html kleurcode op te geven.

De nieuwe kleurenkiezer wordt gebruikt bij uurcodes (voor kleuren in de planning), kleurinstellingen (bijvoorbeeld de tekstkleur) en bij de relatie (ook voor visualisatie in de planning).
Met het nieuwe planscherm is het nog eenvoudiger geworden om inzicht te krijgen in de planning van de medewerkers.

1. Capaciteitsplanning met globaal overzicht over meerdere weken in de toekomst

Op het eerste scherm zijn de medewerkers de kolommen en de weken/dagen de rijen. Je kan zo een aantal weken in het vooruit snel zien waar nog ruimte is voor planning.


2. Weekplanning met gedetaileerd overzicht over de werkzaamheden in deze week

Bij de weekplanning staan de dagen van de week als kolom ingesteld en zijn de rijen de medewerkers. Per weekdag is een indeling in vakjes van 07.00 tot 18.00 uur. Elk vakje is een half uur en wordt gevuld met een kleur van de uurcode als hierop een activiteit staat ingepland.


Op beide scherm is ook de storingsdienst zichtbaar.

Het is nu nog niet mogelijk om met het planscherm activiteiten in te plannen of te verplaatsen, dit wordt in volgende versies ontwikkeld, voor nu kunt u hiervoor de planning in het lokale systeem gebruiken. Uiteraard worden alle wijzigingen hierin direct zichtbaar in de online planning en weekplanning.