Tegenwoordig is automatiseren en digitaliseren noodzakelijk voor groenprofessionals om efficiënt, klant- en personeelsgericht te werken. Ondernemers zijn vaak wat angstvallig om over te stappen op bedrijfssoftware, maar de ervaring leert dat de meesten al na enkele maan- den zeggen nooit meer terug willen naar de oude situatie. Become-IT startte in 2000 met de ontwikkeling van bedrijfssoftware en focust zich vanaf 2016 extra op de groensector. Het bedrijf maakt een enorme groei door en wordt bij het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek dan ook gewaardeerd met een dikke 8. Bezoekers van de Groene Sector Vakbeurs kunnen kennismaken met hun toegankelijke en flexibele software.
Eigenaar Leo Kodde: “Uit ons klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat men onze software overzichtelijk en makkelijk in gebruik vindt. De persoonlijke ondersteuning van onze helpdesk wordt eveneens enorm gewaardeerd, en ook het feit dat men keuze heeft uit zestig modules en daarmee een pakket op maat kan samenstellen. Van relatiebeheer tot boekhouding en van projectmanagement tot marketing. Niet alles hoeft natuurlijk direct geïmplementeerd worden, men kan er ook voor kiezen om rustig met enkele modules te starten en van daaruit de automatisering uit te breiden.”
Noodzakelijke professionalisering
Om klantgericht te zijn én te blijven, is automatisering en digitalisering tegenwoordig eigenlijk een must. “Klanten waarderen de snelle verwerkingstijd, de professionele uitstraling van het klantenportaal en de heldere communicatie. Zo ontvangt de klant alles wat verstuurd wordt in het klantenportaal en kan hier digitaal de offerte ondertekenen of een factuur betalen. Denk ook aan de tevredenheid van je personeel, wat met de huidige arbeidskrapte essentieel is! Het is eigenlijk niet meer van deze tijd om naar kantoor te moeten rijden voor de planning en informatie over het werk. Voor je personeel is het prettig dit via de app te doen en zo eenvoudig samen te werken met collega’s.”
Ketenintegratie
Dit jaar is Become-IT gestart met de koppeling van leveranciers aan hun software. “Je kunt als hoveniersbedrijf een offerte maken en daarbij direct gebruikmaken van onze product-bibliotheek. Deze bibliotheek bevat planten, bestrating, verlichting, hout en andere tuinmaterialen met artikelnummers en prijzen. Bij een offerte-akkoord kunnen de materialen dan gelijk ingekocht worden, wat weer extra handelingen scheelt. Deze vernieuwing bleek een goede zet, want er zijn nu al 80 leveranciers aangesloten en dit aantal groeit nog steeds. Samen dragen we bij aan ketenintegratie in de groene sector.”
‘Automatisering noodzakelijk om efficiënt, klant- en personeelsgericht te werken’
Relatiebeheer
Belangrijk aspect van de bedrijfssoftware is de optimale interactie met klant. “Bij de offerte wordt automatisch een login voor het klantenportaal aangemaakt. Daardoor kan de klant de offerte met eventuele bijlagen inzien en goedkeuren. Vervolgens heeft de klant toegang tot de voortgang van werkzaamheden, inzicht in onderhoudsafspraken en in de facturatie. Een compleet persoonlijk dossier. Ook is het mogelijk een service- of klachtmelding in te dienen. Dus wat je voorheen allemaal per e-mail moest verwerken en apart moest archiveren, kan nu via dit klantenportaal. Oftewel, je hebt automatisch een digitaal klantdossier waarin je snel informatie kunt terugvinden, wat eveneens bijdraagt aan je tijdbesparing en klantvriendelijkheid.”
Gebruiksvriendelijk
Naast alle persoonlijke ondersteuning, kunnen klanten een Software APK afnemen. Een consultant van Become-IT neemt dan op locatie of online het systeem door en geeft advies over het gebruik en nieuwe ontwikkelingen. Voor de groenprofessional die toch nog een beetje koudwatervrees voelt, geeft Kodde het volgende advies: “Vraag vooral om je heen naar de ervaring van anderen en je zal horen dat het werken met onze software echt niet vreselijk moeilijk is. Vanwege de vele aanbevelingen, hebben we dan ook een ambassadeursprogramma ontwikkeld, waarbij klanten een bouwradio cadeau krijgen wanneer ze ons een nieuwe klant aanreiken.”