Van planning in het hoofd naar een overzichtelijk systeem

Van planning in het hoofd naar een overzichtelijk systeem
Geschreven door:
Stad in bedrijf
8 december 2020
Gouweleeuw schilder klantervaring Suite MKB

Gouweleeuw Schilders is het bedrijf van Patrick Gouweleeuw. Door uitbreiding van de opdrachten dreigde de Harderwijkse schilder het overzicht te verliezen. Met hulp van Suite MKB van Become-IT is het werk beter georganiseerd en het overzicht terug.

HARDERWIJK – Patrick Gouweleeuw is het bedrijf in 2013 begonnen en de laatste jaren is er sprake van flinke groei. ,,We lopen nu gemiddeld met tien man, waarvan er vier vast in dienst zijn. We worden groter en wilden daarom professionaliseren.’’ Om Patrick te ontlasten is zijn vrouw Sylvana sinds een halfjaar werkzaam op kantoor. Zij is het aanspreekpunt voor klanten en personeel. Ze liep vast bij het inrichten van de administratie. ,,Planning, prijzen, klanten; Patrick had alles in zijn hoofd en hij vond het moeilijk om taken uit handen te geven. Uit het oude systeem kon ik weinig informatie halen. Als ik een vraag had, moest ik een ticket aanmaken’’, zegt Sylvana, die in haar zoektocht naar een nieuw systeem uitkwam bij Become-IT. Na een telefoongesprek kwam Leo Kodde half september langs om uitleg te geven over Suite MKB. Patrick was snel overtuigd. ,,De uitstraling is van deze tijd en het is gebruiksvriendelijk voor de jongens. Schilders zijn geen ICT’ers; ze willen snel overzicht hebben en niet teveel poespas. Het is ook voor Sylvana duidelijk.”

Zij bevestigt: ,,Toen Leo de deur uitliep, konden we gelijk aan het werk in het systeem: personeel toevoegen, orders aanmaken en plannen. Het was al min of meer gebruiksklaar.’’

Gepersonaliseerd

Junior consultant Jesse Roozeboom van Become-IT heeft het systeem geïmplementeerd. ,,Dat was door coronaperikelen eerst veel telefonisch, maar in inmiddels ben ik vier keer langs geweest. We hebben stap voor stap het systeem doorlopen en gepersonaliseerd. We richten het systeem in naar de processen van de klant, om het voor hem makkelijker te maken. Door modules toe te voegen maken we het klant specifiek, zodat het naadloos aansluit op hun werkwijze.”

De implementatie doet één consultant van Become-IT, maar iedereen kan hulp op afstand bieden. ,,We richten ons op vakmensen. Overzicht en planning is voor hen heel belangrijk. Doordat het systeem webbased is, kunnen ze overal inloggen.”

In oktober heeft Gouweleeuw Schilders een maand proefgedraaid met Suite MKB.. Planning, factureren, offeren en relatiebeheer; het gaat nu allemaal digitaal. Sylvana: ,,Facturen maken vanuit de offerte gaat al vlekkeloos. Het grootste voordeel is het gebruiksgemak, en dat het online is. Als ik nu bel naar Become-IT, dan krijg ik direct antwoord. Ze kijken mee in het systeem en lossen de vraag op, zodat je weer verder kunt.’’

Ook Patrick is blij met het systeem. ,,Als de planning veranderde, moest ik voorheen jongens ’s avonds nog bellen of een bericht sturen via WhatsApp. Als ik nu het werk moet omgooien, pas ik het aan in het systeem en krijgen de jongens een melding op hun telefoon. Ik kan de omschrijving en foto’s toevoegen; de communicatie is veel duidelijker.’’

Maurice Ceelen gaat meer klussen opnemen en begeleiden. ,,Overdag spreken we elkaar minder nu alles duidelijk in de app staat. Het is overzichtelijker, het brengt meer rust in het bedrijf en verlicht het werk van Patrick’’, zegt de schilder.

Sylana besluit: ,,We zijn heel tevreden over het systeem en hebben het al meerdere ondernemers aanbevolen.”

 

Dit artikel is verschenen in december 2020 in Stad in Bedrijf, lees hier het artikel op de website van Stad in Bedrijf: https://www.stadinbedrijf.nl/actueel/van-planning-in-het-hoofd-naar-overzichtelijk-systeem/

https://www.stadinbedrijf.nl/actueel/van-planning-in-het-hoofd-naar-overzichtelijk-systeem/