3 voordelen van een Klantenportaal

Blog
3 voordelen van een Klantenportaal

Steeds meer bedrijven maken gebruik van een Klantenportaal. Een Klantenportaal geeft klanten een plek waar ze hun eigen gegevens kunnen bekijken en aanpassen. Soms wordt een Klantenportaal ook wel een 'Mijn omgeving' genoemd.

Waarom kiezen steeds meer bedrijven voor een Klantenportaal en wat zijn de voordelen? Lees het in deze blog.

1. Interactie met de klant

Het eerste voordeel van een Klantenportaal is dat het interactie biedt met uw klanten. Interactie is dat er communicatie is tussen u en de klant. Het Klantenportaal biedt deze interactie doordat de klant bijvoorbeeld zijn gegevens kan beheren of een offerte voor akkoord kan tekenen. Dit is een groot voordeel van een Klantenportaal.

In het Klantenportaal van de Suite MKB ontvangen klanten een mail wanneer er een document klaarstaat in het Klantenportaal. De klant klikt op de link die naar het Klantenportaal gaat en bekijkt bijvoorbeeld de offerte of factuur. In het Klantenportaal heeft de klant interactie met uw bedrijf, doordat de klant akoord geeft voor de offerte of de factuur betaald via iDEAL.

Interactie met uw klanten via het Klantenportaal bespaart tijd. Dit omdat de klant 24/7 inzicht en controle heeft. Ook zorgt dit ervoor dat de klant bij uw bedrijf blijft en zich wil verdiepen in de relatie omdat het Klantenportaal prettig werkt en een professionele uitstraling geeft.

2. Alle documenten op één plek

Het tweede voordeel van een Klantenportaal is dat alle documenten voor uw klant op één plek te vinden zijn. Zo kan een klant in het Klantenportaal offertes, orders, facturen en gewerkte uren terug vinden. En ook bijlagen bij een offerte zoals een tekening.

Dat alle documenten op één plek te vinden zijn is vooral gemak voor uw klanten. Ze hoeven niet terug te zoeken in de mail naar alle afspraken en ook jaren later kan er nog een kopie van de factuur opgezocht worden. Zonder Klantenportaal moet uw klant zelf een dossier aanhouden of in diverse mailboxen terugzoeken naar alle correspondentie.

Bijkomend voordeel is ook dat de informatie gestructureerd is. Er kan bijvoorbeeld gezocht worden op factuurnummer of vanuit de factuur teruggeklikt worden naar de onderliggende verkooporder. Dit omdat de informatie digitaal is vastgelegd en hierdoor doorzoekbaar is, gekoppeld is en is voorzien van een status.

3. Privacy en transparantie

Tot slotte is het derde voordeel dat een Klantenportaal een sterk gevoel van privacy en transparantie geeft. Dit zorgt voor écht tevreden klanten. Omdat het Klantenportaal voorzien is van een certificaat en de klant een unieke login ontvangt is het duidelijk dat de informatie alleen bestemd is voor uw klant. Tegelijk is het mogelijk in die veilige omgeving inhoudelijke informatie te delen wat weer zorgt voor transparantie over de gemaakte afspraken en uitgevoerde werkzaamheden. De klant is als het ware 'in control' over zijn gegevens en heeft inzicht.

Klantenportalen zijn over het algemeen eenvoudig en gebruiksvriendelijk in gebruik. De klant ontvangt een factuur o.i.d. per mail en logt automatisch in op zijn Klantenportaal om de factuur te bekijken. De klant kan vervolgens de factuur online betalen en daarna is direct de status bijgewerkt.

Tot slot

Tevreden klanten zijn van essentieël belang voor uw bedrijf. Een tevreden klant is loyaal, koopt meer en draagt nieuwe klanten aan. Echt tevreden klanten worden uiteindelijk ambassadeur van uw product en dat is onvervangbaar. Wilt u veel tevreden klanten? Dan is een Klantenportaal van belang om u te onderscheiden.

Op zoek naar een Klantenportaal voor uw bedrijf? Become-IT biedt met de Suite MKB een uitmuntend Klantenportaal aan, die u nodig heeft voor uw bedrijf of organisatie. Het Klantenportaal dat Become-IT aanbiedt is zeer gebruiksvriendelijk en zorgt voor tevreden klanten. Vraag gerust een demo aan om kennis te maken met het Klantenportaal.