25 jaar ondernemen in een wereld vol mogelijkheden

25 jaar ondernemen in een wereld vol mogelijkheden
Geschreven door:
Heidi Peters - GreenPro / Leo Kodde
23 september 2025
interview Leo Kodde 25 jaar jubileum team innovatie AI

Op zaterdag 1 juli 2000 richtte Leo Kodde, na afronding van zijn studie het bedrijf Become-IT op: een software- en adviesbedrijf voor het mkb. Nu, 25 jaar later, zijn de naam en de doelgroep nog altijd dezelfde. Maar er is ook veel veranderd en volgens Leo komt er nog veel meer aan. “AI is een gamechanger.”

25 jaar ondernemen, een gedenkwaardig moment, dat Leo op 1 juli 2025 met zijn team mocht vieren. Het ondernemersplan dat in 2000 zijn afstudeeropdracht van de studie Agrarische Bedrijfskunde vormde, werd het daadwerkelijke vertrekpunt van zijn bedrijf Become-IT.

In de hovenierssector is de naam van het softwareprogramma, Suite MKB, misschien nog wel meer bekend dan de bedrijfsnaam. Dagelijks werken zo’n 5.000 medewerkers op kantoor of via de app met de software. Bedrijven die blijven en die rust, overzicht en tijdswinst ervaren sinds ze met Suite MKB werken. “Ik denk dat wij deze bedrijven daadwerkelijk geholpen hebben naar een meer overzichtelijke bedrijfsvoering”, zegt de 46-jarige ondernemer. “Dat was ook altijd mijn belangrijkste doel, het optimaliseren van bedrijfsprocessen in het mkb.”

Simpler, humbler, bolder

Het team van Become-IT bestaat inmiddels uit twaalf medewerkers, veelal met een achtergrond in automatisering, bedrijfskunde of commerciële economie. De meesten zijn na een stage gebleven.

“Een bedrijf opbouwen is geen rechte lijn omhoog. Er zijn leermomenten, groeispurten en fasen van professionalisering,” zegt Leo. “2020 was zo’n moment van bezinning. Wie zijn we, waar staan we voor en hoe werken we? Toen ik daarover nadacht, kwam ik uit bij de woorden, of waarden: ‘simpler, humbler, bolder’. Ons product is complex, maar eenvoudig in gebruik. We brengen het op een begrijpelijke manier. ‘Humbler’ gaat over onze houding naar klanten: dienstbaar en bescheiden. Iedereen in ons bedrijf wil de klant vooruit helpen. Tegelijkertijd mogen we best wat ‘bolder’ zijn, voor onszelf opkomen en laten zien dat we trots zijn op ons producten marktaandeel hebben. Die balans zoeken we voortdurend op en deze waarden zijn inmiddels verankerd in onze bedrijfscultuur.”

Innovatief en toonaangevend

Het ‘bolder’ zijn vertaalt zich ook in het innovatief en competitief zijn. Met alle bescheidenheid heeft Become-IT met Suite MKB een belangrijk aandeel in de hoveniersbranche. Andere sectoren, waar Become-IT ook groeiende is, zijn installateurs, boomverzorgers, rietdekkers, de afbouwbranche, GWW & Infra en de zakelijke dienstverlening.

“Veel sectoren overlappen elkaar,” legt Leo uit. “Een hovenier heeft ook hemelwaterafvoer, timmerklussen en elektra. Zowel een timmerbedrijf als een hovenier kan bijvoorbeeld het bouwen van een tuinoverkapping uitvoeren en beide hebben een installateur nodig. Onze software kan elke vakman helpen.”

De toekomst met AI

Producten bedenken en doorontwikkelen, vindt Leo zelf het leukst om te doen. Met de opkomst van AI is het ook voor hem van belang om zich goed te informeren en te verdiepen in hoe de digitale toekomst er mogelijk uit gaat zien. “De gevolgen voor automatisering en digitalisering zijn groot. AI is een gamechanger. We kennen de fase dat we van computerprogramma’s naar online software gingen. Sommige bedrijven zijn nog bezig met die migratie, terwijl de opvolger al klaarstaat.

AI gaat het hele idee hoe we met software werken veranderen. We denken nu in systemen en in processen zoals relatiebeheer, planning en facturatie. Omdat AI intelligent is kan deze zelf structuur aanbrengen in de invoer die je geeft en dat ook opslaan. Je zegt bijvoorbeeld: ‘Maak klant X met adres Y aan’ en het wordt opgeslagen. Daarna geef je in ‘Voorjaarsbeurt voor 400 euro’ en met ‘Maak factuur’ rolt er een factuur uit. Maar ja, hoe krijg je die factuur netjes in je klantenportaal, boekhouding en met een betaallink? De kunst wordt om de intelligentie van AI toe te passen in bedrijfssoftware waarbij beveiliging, consistentie en afspraken gewaarborgd zijn. En dat is precies waar wij mee aan de slag gaan.”

Leo benadrukt ook nog dat veel marketing nu is ingericht op Google-optimalisatie. Maar bedrijven moeten nu zorgen dat ze gevonden worden in ChatGPT, bijvoorbeeld op ‘Hovenier Ermelo’. Kortom, er verandert veel. “Het mooie van ChatGPT is dat je aan het programma zelf kunt vragen hoe het werkt en hoe je dat het beste kunt implementeren”, lacht hij.

Drijfveren

Als directeur/eigenaar van een softwarebedrijf moet Leo voortdurend op de hoogte blijven van technologische ontwikkelingen. Hij voorziet vooral grote veranderingen voor kantoorfuncties. “Ik zie kansen, maar je moet wel keuzes durven maken. Wanneer je mensen in dienst hebt, kan dat lastig zijn.”

Tot slot: “We groeien, maar niet extreem snel – en dat is ook geen doel op zich. Ik stuur niet op aantallen medewerkers of omzet. Wat mij echt drijft is de waardering die we van klanten krijgen. Dat ze ons product als waardevol ervaren, dat we echt meedenken. Dát is waar we het voor doen.”

(Dit artikel is geschreven door Heidi Peters in een interview met Leo Kodde. Het artikel is gepubliceerd in de september uitgave van GreenPro. Op de foto staat Leo met zijn vrouw Alida.)